Márton-projekt megvalósítása a Bambi csoportban
Évről-évre tervezem a megvalósítandó tevékenységek közé a Márton projektet a gyerekek adottságait, érdeklődését figyelembe véve.
A szülők felé a kéréseimet egy folyosóra függesztett „liba-rajzra” rögzítettem. Izgalommal figyelték az eseményeket, jelezték a gyerekeknek, hogy mi a mai napra tervezett érdekesség.
Megismerkedtek Márton legendájával, amihez illesztettem a Hideg-meleg játék példájára a halk-hangos gágogást a lúd-báb felkutatására. Izgatottan játszották ezt a játékot.
A külső világ tevékeny megismerése keretén belül szót ejtettünk a népszokásokról, a ludak hasznáról, táplálásáról, élményeiket is felidézték a gyerekek. Kipróbálhatták az igazi tollpárna puhaságát. A kivágott, festett libák számlálása, sorba rendezése, matematikai és logikai műveletek fejlesztését segítették elő.
Közösen készítettünk 2 db liba-kép kirakót, liba-párosító játékot is. Fűztünk libagége száraztésztából nyakláncot.
Ábrázoló tevékenységgel készültek alaklemez mellett rajzolt libák, melyet tépés – gyűrés - ragasztás technikájával „öltöztettünk” toll-díszbe. Festettek a gyerekek kivágott liba – formát, kéznyomatukat is libává alakították - rajzolt vagy festett kiegészítéssel. Vágás technikájának gyakorlására jó lehetőséget nyújtott a kis lámpások készítése, melyben a szülők segítettek gyermekeiknek „Munkadélután” keretében. Különböző libaformák kivágás után az üvegre ragasztva a mécses díszítésére használtuk.
Verseltünk, mondókáztunk, a mesénk Gőgös gúnár Gedeonról szólt. A helyes hangzóképzés és beszédfejlesztés érdekében tollfúvó játékot és hangzóészlelő játékot is játszottunk (ha egy adott szóban észlelték az „sz” hangot akkor a gúnár sziszegését utánozták). Dalos és mozgásos játékaink között szerepelt a Gyertek haza ludaim…, Egyél libám…, Hatan vannak a mi…, A gúnárom elveszett… kezdetű dalos játékok. Jártunk libasorban a Réce, ruca…, Száz liba…, Nincs szebb madár…kezdetű mondókákra. Még az utcán, a tócsákat is libasorban kerülgettük. Lábtornával a „liba-talpakat” erősítettük-mezítlábas lábboltozat erősítő játékos mozgásokkal. Nagy sikert aratott a „Libaláb-színház”. Zenére mozgatták a lábfejüket a gyerekek, követték a zene ritmusát mozdulataikkal.
Drámajátékokat is játszottunk a csoportszobában és az udvaron: Ludas játék, Gyertek haza ludaim, Gyors legyél! Zsákbamacska, Jön a farkas! Ól, liba, róka, Madarak hess!
A szülők libákról szóló könyveket, használati tárgyakat gyűjtöttek, amiből a folyosón kiállítást rendeztek.
Egyik apuka prezentációt készített dallal, képekkel a libákról, amit laptop és projektor segítségével délelőtt megnéztünk, ami a témánk összefoglalásában, lezárásában segítségünkre volt.
A Márton napi lakomán libazsíros kenyeret, és libás süteményt falatoztunk, de előtte játszottunk a szülőkkel közösen Libapárna-kieső és Párválasztó játékot. Ezek után felöltöztünk, mindenkinek meggyújtottuk a mécsesét, amit a saját készítésű libás mécses tartóban fogott a kezében. Egy volt óvodásunk elől vitte az óriás „libás-lampiont”, amit otthon készítettek erre a napra (alvásidőben is égett benne a mécses - a gyerekek kérésére). Majd sorakoztak a kis lámpásokkal a Bambi csoportosok szüleikkel együtt. Mondókákra jártunk egy „óvoda-kört”, ezután mindenki lámpással tért haza.
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Közösségi hozzászólások: