21. századi recept: hulladék újragondolva
Óvodánk épülete közel száz éves, de a benne folyó pedagógusi munka friss, fiatalos szemléletű. A környezettudatos beállítottságról a mi óvodánkban nem "csak" beszélünk, de cselekszünk is. 2011. évtől szelektíven gyűjtjük a PET palackokat. Nemcsak az ide járó gyermekek családjai, hanem a község bármely lakója támogathat minket, a számára szemétté vált műanyag üvegekkel. A családokkal szülői értekezlet keretén belül ismertetjük meg a szelektív hulladék gyűjtés előnyeit. Nem utolsó sorban ebből tudja az óvoda vezetése kigazdálkodni a gyermekek részére a tisztasági csomagot, Mikulásra, karácsonyra, farsangra, húsvétra a kedves, gyermeknek való ajándékokat, a szülőkkel közös kirándulást. Évente kétszer papírgyűjtést is szervezünk, szintén felhívva a figyelmet a szelektív hulladékgyűjtés pozitív előnyeire. A gyerekek az együtt végzett tevékenységek közben megértik, és megtapasztalják, hogy az újrahasznosítással a kimerülő természet kincseit védhetjük meg.
Célunk, hogy mindenkivel megismertessük a "Tapossa laposra" szlogent, amely abban segít, hogy minél kevesebb levegőt kelljen szállítani a PET palackokban. Sokkal kevesebb helyet foglalnak, így egy fuvarral jelentősen több darabot tudnak elszállítani, kevesebb gázolajat használtak el, és ismét óvtuk környezetünket.
A Micimackó csoportba 2,5-4,5 éves gyermekek járnak. Kolléganőmmel közösen keressük azokat az ötleteket, melyek segítségével környezetünket védhetjük. Ahogy egy szakácskönyv receptjében szerepelhet az, hogy újragondolva, mi ezt a hulladékra értjük. Itt a példa: műanyag kupakok újragondolva. Az ősz témakörét dolgozzuk fel, s azt gondoltam megvalósítok, egy internetes ötletet, a szőlő szemei műanyag kupakok lesznek. Először egyéni képeket készítettek a gyerekek. A nagyobbak, önállóan kiszámoltak maguknak hat darab egyforma színű kupakot. Máris becsempésztem a vizuális tevékenységbe egy kis matematikát, és a színek felismerését, megnevezését. A kisebbek is próbálkoztak számlálni, kisebb-nagyobb segítséggel nekik is sikerült. A stilizált szőlőfürtöket már önállóan ragasztották, és próbáltak szárát, levelét rajzolni. A fényképen látszik, egyiket sem én rajzoltam, nincsen sablon, amit a gyerekeknek követniük kell, egyénileg oldják meg a feladatot. Kreativitásuk, fantáziájuk így szabadon fejlődhet. Tevékenység közben nagyon sok pozitív dicséretet kapnak, mindent kipróbálhatnak, nincsen olyan gyermek, aki "én ezt nem tudom" mondattal bújna ki a feladat alól. Az elkészült képeket a gyerek öltözőszekrények felett tekinthetik meg a szülők. Az ötlet annyira tetszett a gyerekeknek, hogy másnap egy plakát méretű közös képet is készítettünk. Volt, aki színezett, és volt, aki a szőlőfürtöket ragasztotta. Az őszi dalocskákat, verseket mondogattuk közben, ismét sokrétűen tudtam a tudásanyagot átadni a gyermekeknek. Ötleteiket támogatjuk, akár önállóan is próbálhatnak barkácsolni. Van, amikor egy elképzelés annyira sikeres, hogy kettőt, hármat is készítenek, mert a cselekvés is örömet szerez, nemcsak a végső produktum.
"Kreativitás nélkül nincs új ismeret, nincs tudás."
Somogyi Péter
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: