21. századi recept: hulladék újragondolva
Óvodánk épülete közel száz éves, de a benne folyó pedagógusi munka friss, fiatalos szemléletű. A környezettudatos beállítottságról a mi óvodánkban nem "csak" beszélünk, de cselekszünk is. 2011. évtől szelektíven gyűjtjük a PET palackokat. Nemcsak az ide járó gyermekek családjai, hanem a község bármely lakója támogathat minket, a számára szemétté vált műanyag üvegekkel. A családokkal szülői értekezlet keretén belül ismertetjük meg a szelektív hulladék gyűjtés előnyeit. Nem utolsó sorban ebből tudja az óvoda vezetése kigazdálkodni a gyermekek részére a tisztasági csomagot, Mikulásra, karácsonyra, farsangra, húsvétra a kedves, gyermeknek való ajándékokat, a szülőkkel közös kirándulást. Évente kétszer papírgyűjtést is szervezünk, szintén felhívva a figyelmet a szelektív hulladékgyűjtés pozitív előnyeire. A gyerekek az együtt végzett tevékenységek közben megértik, és megtapasztalják, hogy az újrahasznosítással a kimerülő természet kincseit védhetjük meg.
Célunk, hogy mindenkivel megismertessük a "Tapossa laposra" szlogent, amely abban segít, hogy minél kevesebb levegőt kelljen szállítani a PET palackokban. Sokkal kevesebb helyet foglalnak, így egy fuvarral jelentősen több darabot tudnak elszállítani, kevesebb gázolajat használtak el, és ismét óvtuk környezetünket.
A Micimackó csoportba 2,5-4,5 éves gyermekek járnak. Kolléganőmmel közösen keressük azokat az ötleteket, melyek segítségével környezetünket védhetjük. Ahogy egy szakácskönyv receptjében szerepelhet az, hogy újragondolva, mi ezt a hulladékra értjük. Itt a példa: műanyag kupakok újragondolva. Az ősz témakörét dolgozzuk fel, s azt gondoltam megvalósítok, egy internetes ötletet, a szőlő szemei műanyag kupakok lesznek. Először egyéni képeket készítettek a gyerekek. A nagyobbak, önállóan kiszámoltak maguknak hat darab egyforma színű kupakot. Máris becsempésztem a vizuális tevékenységbe egy kis matematikát, és a színek felismerését, megnevezését. A kisebbek is próbálkoztak számlálni, kisebb-nagyobb segítséggel nekik is sikerült. A stilizált szőlőfürtöket már önállóan ragasztották, és próbáltak szárát, levelét rajzolni. A fényképen látszik, egyiket sem én rajzoltam, nincsen sablon, amit a gyerekeknek követniük kell, egyénileg oldják meg a feladatot. Kreativitásuk, fantáziájuk így szabadon fejlődhet. Tevékenység közben nagyon sok pozitív dicséretet kapnak, mindent kipróbálhatnak, nincsen olyan gyermek, aki "én ezt nem tudom" mondattal bújna ki a feladat alól. Az elkészült képeket a gyerek öltözőszekrények felett tekinthetik meg a szülők. Az ötlet annyira tetszett a gyerekeknek, hogy másnap egy plakát méretű közös képet is készítettünk. Volt, aki színezett, és volt, aki a szőlőfürtöket ragasztotta. Az őszi dalocskákat, verseket mondogattuk közben, ismét sokrétűen tudtam a tudásanyagot átadni a gyermekeknek. Ötleteiket támogatjuk, akár önállóan is próbálhatnak barkácsolni. Van, amikor egy elképzelés annyira sikeres, hogy kettőt, hármat is készítenek, mert a cselekvés is örömet szerez, nemcsak a végső produktum.
"Kreativitás nélkül nincs új ismeret, nincs tudás."
Somogyi Péter
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Közösségi hozzászólások: