SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Miért van egyre több tanulási nehézséggel küzdő gyerek?

Kercsó Dorottya [cikkei] - 2018-08-30
Figyelemzavar és olvasási nehézségek a neuropszichológus szemével.
Miért van egyre több tanulási nehézséggel küzdő gyerek?

Igaz lehet, hogy az iskolások akár 30 százaléka is valamilyen zavartól szenved? Valóban a tantárgy alól való felmentés a legjobb megoldás?

Erről beszélt a Magyar Narancsnak Donauer Nándor, a Budai Gyermekkórház neuropszichológusa.

Az intézmény neurpszichológiai osztályán a kognitív funkciók: a figyelem, az észlelés és a memória zavarainak vizsgálatával foglalkoznak, ám ez a tudományterület ennél jóval szélesebb témakörrel foglalkozik. Azt vizsgálja, hogy az egyes agyi területek hogyan kapcsolódnak egymáshoz, hogyan kell az összes ilyen jellegű folyamatot egy rendszerben vizsgálni. A modern képalkotó eljárásokkal ugyanis kimutatható, hogy míg egy-egy agyi tevékenység alatt a képességért felelős fő terület a legaktívabb, körülötte is milliárdnyi sejt dolgozik, amelyeknek szintén szerepük van a feladat tökéletes végrehajtásában.

Bizonyos vizsgálatok szerint az iskolai tanulók 10-30 százaléka szenved valamilyen részképesség-zavartól, ez a meghatározás azonban a szakember szerint csalóka.

"A valóságban kevés igazi "disz"-es gyerek van. A többség határeset, a valóságban bizonyos funkciók fejletlenségéről van szó - ennek is lehetnek persze súlyos tanulási képesség- és viselkedésbeli következményei (…) Az lenne a kívánatos, hogy a szülők minél előbb figyeljenek föl a "furcsa" jelenségekre: például, hogy a gyerek feltűnően sokszor esik el, vagy hogy míg a csoporttársai már legóznak, ő még mindig inkább csak a kisautóját tologatja, vagy hogy még nyolcévesen sem tudja megnevezni az ujjait. Persze a szülő a gyerekét általában a jól működő kognitív funkciói alapján ítéli meg: igaz, hogy Pisti nem boldogul nemhogy a fűzővel, de a tépőzárral sem, viszont negyvenkét autómárkát fel tud sorolni. Ez nagyon szép, csakhogy itt akkor valami finommozgás-problémája van a gyereknek - ezzel pedig minél előbb kezdeni kell valamit."

Véleménye szerint az sem vezet sehova, hogy a szülők és a tanárok vállvetve küzdenek azért, hogy a problémával küzdő gyerek kapjon felmentést az adott tantárgyból, és onnantól kezdve a helyzetet megoldottnak tekintik.
 

A legtöbb gondot okozó terület egyértelműen az olvasás.

Ez az, amivel a legtöbb gyerek kínlódik. Hogy az olvasás nehezen megy, arra Donauer Nándor több magyarázattal is szolgál. Egyrészt, ez egy nehéz feladat, 32 agyterület összehangolt munkája kell hozzá. Miközben a szintén igen bonyolult beszéd már igen régen kialakult az embernél, így annyira bevésődött, hogy a beszédkészség öröklődik, az olvasásnak erre még nem volt ideje. A széles néprétegek még csak jó 250 éve járnak iskolába, azelőtt a betűk ismerete nem tartozott az alapkészségek közé. Ez azt jelenti, hogy sokaknak lehet még problémájuk vele.

A másik azonban az, hogy a gyerekeket már egészen kicsi kortól sok vizuális inger éri – egyszerűbben szólva állandóan tévéznek és számítógépeznek. A túlzásba vitt képernyőzés hátráltatja az olvasásért felelős agyi területek kifejlődését. Ezzel ellentétben azonban az élő meseolvasás létfontosságú a gyerek verbális fejlődése szempontjából. Nyugodtan olvassunk nekik klasszikus meséket, nem baj, ha horrorisztikusak, úgyis csak annyit képzelnek el belőlük, amennyit még nyugodtan el tudnak viselni. Ugyanezeket a történeteket rajzfilmen bemutatva ellenben direkt éri el az agyukat az inger, amely elraktározódik, és a későbbiekben akár egészen bizarr viselkedési szokásként fejtheti ki a hatását.

Az ilyesmi elkerülése érdekében szokták a szülők a babatévé elé ültetni a csemetéiket, mondván: ezt a legfiatalabb korosztály számára fejlesztették ki, így semmi ártalmas hatása nem lehet. Dehogynem. "A "babatévén" a percepció szempontjából ideális sebességgel mozognak az elemek, és az inger azt a nagyon primitív középagyi rendszert stimulálja, ami egy békánál is ugyanígy funkcionál. Ezek a jól megválogatott mozgások folyamatos elemi orientációs reakciót váltanak ki, vagyis a gyerek szó szerint nem tudja róla levenni a szemét - ugyanúgy, mint a béka az előtte repülő szúnyogról. Mondhatjuk, ez egy biológiai hipnózis, és a baba néhány hét alatt függővé válik." – magyarázza Dobnauer Nándor.

Ha a nagyobb gyerek már rászokott a tévézésre, váljon szokásunkká, hogy kikérdezzük, mit látott az adott filmben. Ezzel tudatossá tesszük a tévénézést, valóban oda kell rá figyelnie, és a verbális készségei is fejlődnek általa.
 

Egyre nagyobb probléma a figyelemzavar.

Mivel a mozgás és a figyelem összefügg, ezt a problémát irányított nagymozgásokkal lehet kezelni. Olyan sportot válasszunk, amely valódi koncentrációt igényel, mint például a lovaglás vagy az úszás. Vegyük észre azt is, ha a gyereknek problémája van az egyensúlyozással, vagy ha nem tudja előre nyújtva csukott szemmel megtartani a kezeit. Ha gyanú merül fel, mielőbb kezdjük el az érlelő terápiát – akkor talán már nem is lesz szükség a felmentésre iskolás korban.

Indexkép: pixabaygeralt

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Azt mondta egy férfi az apának, hogy szerelmes a 13 éves fiába - akkorát kapott, hogy életveszélyes sérüléseket szenvedett

Azt mondta egy férfi az apának, hogy szerelmes a 13 éves fiába - akkorát kapott, hogy életveszélyes sérüléseket szenvedett

A Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Főügyészség vádat emelt az apával szemben.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.

A szerkesztő ajánlja