SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Út a nehezen kezelhető gyermekekhez

Terényi Andrea [cikkei] - 2016-11-27
"A világos látáshoz néha elegendő a nézőpont megváltoztatása" - /Antoine De Saint Exupery /
Út a nehezen kezelhető gyermekekhez

35. esztendeje vagyok „óvó néni”, szívvel-lélekkel, elkötelezettséggel. Hiszem, és érzem, hogy különleges energiával áldott meg az élet.

Mostanában csak panaszkodnak a kollégák, és mindenki más: ”nehéz a gyerekekkel, nagyon nehéz”.

Rengeteg a tanulási, magatartási, beilleszkedési problémával küzdő gyermek. Az integráció pedig nem megszokott feladatok elé állítja a pedagógusokat. Sok elkeseredett, belefáradt, kiégett kollégával, és reményvesztett szülővel találkozom, akik úgy érzik, nincs segítség, magukra maradtak, csupán egy út van, túlélni a napokat.
 

A „nehéz csoportok” engem valahogy mindig „megtalálnak”, ezért évek óta keresem a megoldást, hogyan tehetem a mindennapokat mégis sikeressé, örömtelivé, és különlegessé. A valaha tanult hagyományos módszerek többnyire nem működtek, teremtettem tehát magamnak új megoldásokat, és harmonikussá, élhetőbbé váltak az addig küzdelmes hétköznapok. Enyhültek, és ritkultak a dührohamok, az érzelmi kitörések, az agresszív megnyilvánulások.
 

„Mellékhatásként pedig egymásra figyelő, egymást szerető, megértő, és elfogadó közösség jött létre. Éreztem, és megértettem, hogy ezek a gyerekek nem akarnak  rosszak  lenni, még csak nem is bosszantani akarják a nevelőiket. Viselkedésük, deviáns magatartásuk egy álarc, amivel leplezni szeretnének valamiféle hiányosságot önmagukból. Mert mégis csak jobb, ha azt gondolják róluk, hogy „rosszak”, mintha észrevennék, hogy „bármit is nem tudnak”.


A többnyire idegrendszeri éretlenség állapotában lévő, a megismerési funkciók zavaraival élő gyermekek reakcióival állhatunk szemben a dührohamok, és agresszivitás képében.
Megfigyelhetünk alulérzékeny, és túlérzékeny megnyilvánulási formákat aszerint, hogy az idegrendszer úgynevezett szűrőfunkciója mennyire képes ellátni a feladatát.
 

Hogyan is akarhatnám megismertetni vele a világot, amíg önmagával nincs tisztában? Amíg nincs összhangban önmagával, nem tudja feldolgozni az érzékleteket, nem képes azonosítani az érzéseit, és nem tudja kezelni a gondolatait? Ameddig nem „tudja” érzékelni a testét, az érzéseit, a gondolatait, addig nincs mihez viszonyítania a külső világ dolgait. /Ha emlékszel az AVATAR című film azon jelenetére, ahol a főhős megkapja az avatarját, és először magára ölti, képszerűen megértheted, amire gondolok./
 

A teljes idegrendszeri összehangolás hiányában egy bukdácsoló, tévelygő lény, de amikor test, lélek, és gondolat szintjén is létrejön a kívánt kapcsolat, már képes tökéletesen megélni önmagát, és a környezetét.
Valahogy így van ez velünk, emberekkel is. Ha kicsit is hiányos az „összehangolásunk”, máris hibásan, pontosabban másként értelmezzük a külvilág jelzéseit, és ebből adódóan a válaszreakcióink is „mások” lesznek, mint amit elvárnak tőlünk.

Gyerekrajz
 

„TEDD, AMIT TUDSZ, AZZAL, AMID VAN, OTT, AHOL VAGY.” /Theodore Roosevelt/
 

Elkezdem tehát bemutatni őket önmaguknak, feltárni a saját lényük nagyszerűségét, csodáit, egyediségét, nélkülözhetetlenségét a világ számára, azaz összehangolni őket saját magukkal. Engedtem, és segítettem újra felfedezni a testüket, az érzéseiket, a gondolataikat, és ezek kapcsolatát, mint ahogyan a csecsemő teszi.
Néhány hét múlva ők maguk kérték a segítségemet, elmondták, hogy nagyon rosszul érzik magukat, amikor „rosszak”. A testi tüneteiket is pontosan megfogalmazták /hastáji fájdalomérzet, melegség, fejfájás, erős szívdobogás/. Az érzéseiket is leírták: ”nem jó annak lenni, aki akkor vagyok, jó lenne inkább jól érezni magam”.
 

Ettől kezdve:

  • Minden elsajátítandó ismeretanyagot az önmegismerés, az önbizalom újra felépítésének, az önszeretet kialakításának rendeltem alá.
  • Megismertük a gondolkodásunk mechanizmusát, az érzéseink, és a gondolataink kapcsolatát, azok testi megnyilvánulását.
  • Mindvégig következetesen, és határozottan megfogalmaztam az elvárásaimat a viselkedésüket illetően:
  • Kiszámítható voltam minden reakciómmal, és kiszámíthatóvá tettem az együtt töltött idő minden percét, ezzel tökéletes biztonságot teremtve.
  • Kizárólag a pozitív tulajdonságokra fókuszáltam, és építettem:
  • Az egyes cselekedetet soha nem azonosítottam a cselekvő személlyel /nem te vagy a rossz, csak a gondolat, amit választottál, de ezt bármikor jóra cserélheted/:
  • A teljes személyiséget holisztikus módon igyekeztem megismerni, szemlélni, és kezelni./ test, lélek, szellem, környezeti hatások/.
  • Alapvető  fontosságú volt , hogy a szülőket is „ráhangoljam a saját gyermekeikre”, meg kellett értetni velük, hogy azzal segíthetnek a legtöbbet, ha elfogadják, és  olyannak szeretik őket, amilyenek.
  • Ne vádolják önmagukat, hogy esetleg nem voltak jó szülők, hanem építsenek gyermekeik pozitív tulajdonságaira, erősítsék önbizalmát, és önszeretetét. Az állandó szidalmazás, korholás, büntetés épp ellenkező hatást ér el, hiszen a gyermeket megerősíti abban, hogy ő nem jó…, nem képes…, nem ügyes…!
     

A szülők együttműködése hatékony segítségnek bizonyult, és a változásokat felgyorsította.

 

  • Segítségül hívtam a művészeteket, mintákat adtam a gyerekeknek – és ők is egymásnak – az életükben felmerülő helyzetek kezelésére napi szinten.
  • Olyan stressz kezelő, önaktivitást szabályozó technikákat sajátítottunk el, amelyeket együtt alkottunk meg, kipróbáltunk, és tökéletesítettünk, és amelyeket majd egész életükben eredményesen alkalmazhatnak:
  • Megtapasztaltuk a szeretet, az odafigyelés, az érintés, az ölelés hatását, és erejét – természetesen egymás érzékenységének tiszteletben tartásával.
     

Örömmel állíthatom tehát, hogy van remény! Harmonikus, élmény teli napokat élhetünk meg a gyerekekkel együtt. Csak változtatnunk kell a szemléletmódunkon, ennyi a titok.
 

A gyermekek megadják önmagukhoz a kulcsot.
 

Módszerem kifejlesztését a kerületünk szakszolgálatának pszichológusa kísérte figyelemmel.

A változások néhány hónap alatt szemmel láthatóvá váltak, és nagymértékben javították a gyermekek közérzetét is.
 

A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

Indexkép: altanaka / shutterstock

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.

A szerkesztő ajánlja