"Kacsa-láb" torna
Egy kis tudományosság... és aztán, ahogy mi csináljuk.
Az izomrendszer gyengeségének jelensége a lábboltozat süllyedése. A lábboltozat 2 éves kor körül alakul ki, a felállás és a járás során a lábra ható izmok munkájának eredményeként. Ezért a csecsemő már lúdtalpasnak tűnik, mert valóban nincsenek meg a boltozatai. Születés után a csecsemő "lúdtalpasnak" tűnő talpán a boltozatot vastag zsírpárna tölti ki. Ez még nem kóros. A járás megindulása után az izommunka segítségével alakul a boltozat, a terhelés hatására a talpi zsírpárna eltűnik.
A sima, kemény talajon való járás és a cipőhasználatával feleslegessé válik a lábizomzat aktív működése, így azok elgyöngülnek. A korai cipőhasználatnak az lesz a következménye, hogy a talp izmai, talpi hajlításai, a lábujj mozgásai erősen korlátozódnak, kialakul a "lúdtalp".
A lúdtalp óvodáskorban elősegítő tényezői:
- Korai túlterhelés a járni tanulás időszakában
- Mozgásszegény életmód
- Természetes, egyenletlen talajon való járás hiánya
- Nem megfelelő cipő viselése
Hogyan előzzük meg, hogy gyermekkorban kialakuljon a lúdtalp s mit tegyünk, ha már kialakult?
A hiányzó természetes mozgást célszerű pótolni lábtornával. Fontos, hogy a talpakat megfelelő ingerek érjék. Ennek érdekében célszerű minél többet mezitláb járatni a gyermekeket különböző terepeken (kő, kavics, gumi, göröngyös föld...). Az un. "birizga-szőnyegünk " jól megdolgoztatja a talpakat.
Az óvodáskorú gyermekek alapvető tevékenysége a játék. A játék hatása sokoldalú, a gyermek egész személyiségének alakulásában meghatározó. Az életkornak megfelelő játékos módszerekkel elérhető, hogy a gyermek mozgás közben sikerélményhez jutva tapasztalja meg, mennyi mindenre képes a lábujjak, a láb használatával.
A prevenciós jelleggel végzett lábtornát mindig mezitláb végezzük. A lábtorna elsődleges célja, hogy a lábboltozat izmait megerősítse.
A lábtorna gyakorlatoknál fontos betartani a fokozatosságot. A foglalkozások felépítésénél ügyelni kell, hogy minden testrész megfelelő mennyiségű és minőségű terhelést kapjon. Fontosnak tartom az erősítő-lazító gyakorlatok egyensúlyát. Szükséges megtanítani a gyermekeknek, hogy saját kézzel, a talpukon levő idegvégződéseket hogyan tudják stimulálni (nyomás, dörzsölés, ütögetés, csipkedés...). Ez az alapja a masszírozásnak. Saját testünk, testrészeink elfogadása, szeretete befolyásolja az idegrendszer állapotát, segít a testséma kialakításában, a tapintás-érzékelés fejlődésében.
Nevelési év elején, egyből talpnyomat készítésével kezdődik a lábtorna. Arra jó, hogy szemléletesen be tudjuk mutatni, hogy miért is kell tornáztatnunk rendszeresen a lábunkat. Játékos módszerek - a festékbe lépés, a lábak körberajzolása - egyéb fusztrációt is oldanak. E módszer használata nem öncélú, a láb és kéznyomatokat felhasználtuk a kreativítás fejlesztésére is (kiegészítéssel formák reprodukálása).
A mozgásszegény életmód következtében már az óvodások körében is sok a tartáshiba. A jó testtartás a jó egészség alapja. Ha, a gyermek nem kap a mozgáshoz elegendő teret, időt, akkor tartási rendellenesség alakulhat ki. Sajnos, a mi óvodásaink is autóval érkeznek az óvodába, az otthoni mozgáslehetőségeik is korlátozottak. A gyermekek beszámolója alapján ritkán vesznek részt családi körben, mozgásos tevékenységekben.
A heti rendszerességgel megszervezett un. "Kacsa láb" torna nem csupán a lábboltozat erősítését célozza meg, hanem komplex izomerősítés és tartásjavító torna is.
Lábtorna és tartásjavító gyakorlataink... a teljesség igénye nélkül
A lábtornát mindig masszírozással kezdjük. Ülésben a lábakat kézbe véve, az ujjaktól a sarok felé lábujjak és talp masszírozása.
Bemelegítő, lazító és nyújtó gyakorlatok:
- ülő helyzetben a két nagyujjat összeakasztjuk, majd megpróbáljuk széthúzni
- ülésben támaszkodva kézzel a test mögött, talpak összedörzsölése
- ülő helyzetben, hajlított térddel a talajhoz ütögetjük a talpunkat
- nyújtott ülésben, kéztámasz a test mögött, lábfejek előre feszítése, visszahúzása
- nyújtott ülésben, behajlított lábujjakkal a talp hajlítása
- ülésben a lábujjak legyezőszerű terpesztése, zárása
- ülésben taps a talpakkal, térdek hajlításával
- ülésben talpak összeillesztése, térdfelhúzással, popsin forgással kukucskálás
Speciális járások, járás-futásgyakorlatok:
- lábujjon járás
- "mackó"járás: a lábujjakat bekarmoljuk
- külső talpélen járás ( belső talpélen járásnak nincs fiziológiás jelentősége)
- futások: mindig lábujjon történik
- tyúk-lépés ( sarok-nagyujj összeérintése )
- járások hátrafelé vagy csukott szemmel
Szerrel végezhető gyakorlatok:
Az alapgyakorlatok megtanítása után próbálkozhatunk különböző kéziszerekkel, játékeszközökkel, játékos feladatok adásával.
- állásban kavics, golyó, Tüsi, gesztenye, dió felszedése lábujjakkal (szemétszedés, nagyobbaknál kiegészítő feladat lehet az eszközök csoportosítása pl. színek- formák szerint gyűjtögetés a megfelelő gyűjtőhelyre )
- ülésben papírszalvéta, papírzsebkendő, krepp-papír tépése
- lábfejjel felvett íróeszközzel rajzolás papírra
- lábbal rajzolás függőleges táblára, falra
- rajzolás hanyattfekve (asztal aljára erősített papírra)
- babzsák csúsztatása lábbal
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: