SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

"Kacsa-láb" torna

Passa Anikó [cikkei] - 2016-11-09
"Kacsa-láb" néven lett népszerű ovinkban a preventív lábboltozat-erősítő és tartásjavító torna, melyet heti egy alkalommal vezetünk a délutáni órákban. A részvétel nem kötelező, de szerencsére sokan mozognak velünk.

Egy kis tudományosság... és aztán, ahogy mi csináljuk.

Az izomrendszer gyengeségének jelensége a lábboltozat süllyedése. A lábboltozat 2 éves kor körül alakul ki, a felállás és a járás során a lábra ható izmok munkájának eredményeként. Ezért a csecsemő már lúdtalpasnak tűnik, mert valóban nincsenek meg a boltozatai. Születés után a csecsemő "lúdtalpasnak" tűnő talpán a boltozatot vastag zsírpárna tölti ki. Ez még nem kóros. A járás megindulása után az izommunka segítségével alakul a boltozat, a terhelés hatására a talpi zsírpárna eltűnik.

A sima, kemény talajon való járás és a cipőhasználatával feleslegessé válik a lábizomzat aktív működése, így azok elgyöngülnek. A korai cipőhasználatnak az lesz a következménye, hogy a talp izmai, talpi hajlításai, a lábujj mozgásai erősen korlátozódnak, kialakul a "lúdtalp".

A lúdtalp óvodáskorban elősegítő tényezői: 

  • Korai túlterhelés a járni tanulás időszakában
  • Mozgásszegény életmód
  • Természetes, egyenletlen talajon való   járás     hiánya 
  • Nem megfelelő cipő viselése

Hogyan előzzük meg, hogy gyermekkorban kialakuljon a lúdtalp s mit tegyünk, ha már kialakult?     

A hiányzó   természetes mozgást célszerű pótolni lábtornával. Fontos, hogy a talpakat megfelelő ingerek érjék. Ennek érdekében célszerű minél többet mezitláb járatni a gyermekeket különböző terepeken (kő, kavics, gumi, göröngyös föld...). Az un. "birizga-szőnyegünk " jól megdolgoztatja a talpakat.


Az óvodáskorú gyermekek alapvető tevékenysége a játék. A játék hatása sokoldalú, a gyermek egész személyiségének alakulásában meghatározó. Az életkornak megfelelő játékos módszerekkel elérhető, hogy a gyermek mozgás közben sikerélményhez jutva tapasztalja meg, mennyi mindenre képes a lábujjak, a láb használatával.

A prevenciós jelleggel végzett lábtornát mindig mezitláb végezzük. A lábtorna elsődleges célja, hogy a lábboltozat izmait megerősítse.

A lábtorna gyakorlatoknál fontos betartani a fokozatosságot. A foglalkozások felépítésénél ügyelni kell, hogy minden testrész megfelelő mennyiségű és minőségű terhelést kapjon. Fontosnak tartom az erősítő-lazító gyakorlatok egyensúlyát. Szükséges megtanítani a gyermekeknek, hogy saját kézzel, a talpukon levő idegvégződéseket hogyan tudják stimulálni (nyomás, dörzsölés, ütögetés, csipkedés...). Ez az alapja a masszírozásnak. Saját testünk, testrészeink elfogadása, szeretete befolyásolja az idegrendszer állapotát, segít a testséma kialakításában, a tapintás-érzékelés fejlődésében.

Nevelési év elején, egyből talpnyomat készítésével kezdődik a lábtorna. Arra jó, hogy szemléletesen be tudjuk mutatni, hogy miért is kell tornáztatnunk rendszeresen a lábunkat. Játékos módszerek  - a festékbe lépés, a lábak körberajzolása - egyéb fusztrációt is oldanak. E módszer használata nem öncélú, a láb és kéznyomatokat felhasználtuk a kreativítás fejlesztésére is (kiegészítéssel formák reprodukálása).

A mozgásszegény életmód következtében már az óvodások körében is sok a tartáshiba. A jó testtartás a jó egészség alapja. Ha, a gyermek nem kap a mozgáshoz elegendő teret, időt, akkor tartási rendellenesség alakulhat ki. Sajnos, a mi óvodásaink is autóval érkeznek az óvodába, az otthoni mozgáslehetőségeik is korlátozottak. A gyermekek beszámolója alapján ritkán vesznek részt családi körben, mozgásos tevékenységekben.

A heti rendszerességgel megszervezett un. "Kacsa láb" torna nem csupán a lábboltozat erősítését célozza meg, hanem komplex izomerősítés és tartásjavító torna is.


Lábtorna és tartásjavító gyakorlataink... a teljesség igénye nélkül

A lábtornát mindig masszírozással kezdjük. Ülésben a lábakat kézbe véve, az ujjaktól a sarok felé lábujjak és talp masszírozása.

Bemelegítő, lazító és nyújtó gyakorlatok:                                                                      

  • ülő helyzetben a két nagyujjat összeakasztjuk, majd megpróbáljuk széthúzni
  • ülésben támaszkodva kézzel a test mögött, talpak összedörzsölése                             
  • ülő helyzetben, hajlított térddel a talajhoz ütögetjük a talpunkat                                 
  • nyújtott ülésben, kéztámasz a test mögött, lábfejek előre feszítése, visszahúzása
  • nyújtott ülésben, behajlított lábujjakkal a talp hajlítása                                                
  • ülésben a lábujjak legyezőszerű terpesztése, zárása                                                    
  • ülésben taps a talpakkal, térdek hajlításával                                                                
  • ülésben talpak összeillesztése, térdfelhúzással, popsin forgással kukucskálás

Speciális járások, járás-futásgyakorlatok:                                                                    

  • lábujjon járás
  • "mackó"járás: a lábujjakat bekarmoljuk      
  • külső talpélen járás ( belső talpélen járásnak nincs fiziológiás jelentősége)  
  • futások: mindig lábujjon történik 
  • tyúk-lépés ( sarok-nagyujj összeérintése )
  • járások hátrafelé vagy csukott szemmel

Szerrel végezhető gyakorlatok:                                                                                       

Az alapgyakorlatok megtanítása után próbálkozhatunk különböző kéziszerekkel,  játékeszközökkel, játékos feladatok adásával.                                                                      

  • állásban kavics, golyó, Tüsi, gesztenye, dió felszedése lábujjakkal (szemétszedés, nagyobbaknál kiegészítő feladat lehet az eszközök csoportosítása pl. színek- formák szerint gyűjtögetés a megfelelő gyűjtőhelyre )               
  • ülésben papírszalvéta, papírzsebkendő, krepp-papír tépése
  • lábfejjel felvett íróeszközzel rajzolás papírra 
  • lábbal rajzolás függőleges táblára, falra   
  • rajzolás hanyattfekve (asztal aljára erősített papírra)
  • babzsák  csúsztatása  lábbal
     

A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Tragédia Zalaszentgróton: összecsomózott lepedőkön próbált leereszkedni a 14 éves lány a 4. emeletről

Egy emberként gyászolja Zalaszentgrót a 14 éves Viktóriát, aki tragikus körülmények között vesztette életét.

Vajna Tímea béranya segítségével lett édesanya, és már úton van a második baba is

Évekig tartó küzdelem után béranya segítségével megszületett Palácsik-Ráthonyi Tímea első gyermeke, és már úton van a második baba is.

Súlyos iskolai zaklatás: öngyilkosságot kísérelt meg egy mohácsi kislány

Öngyilkossági kísérletet hajtott végre egy nyolcadikos mohácsi kislány, miután osztálytársai rendszeresen csúfolták. A Tények riportja szerint a gyermeket külseje miatt érte folyamatos bántalmazás, ami annyira megviselte, hogy végül felvágta az ereit és hipót ivott.

Tragédia Kalocsán: Meghalt egy gyermek, miután a kalocsi kórházból Bajára küldték

Egy gyermek életét vesztette, miután a kalocsai kórházból Bajára küldték - számolt be az esetről az ATV Híradója. A gyermek kedden délután került a kalocsai intézménybe kruppos köhögéssel és tüdőgyulladással, azonban ott nem látták el, mivel a kórház gyermekosztályát korábban bezárták.

Újszülött kisfiút helyeztek el a szolnoki vármegyei kórház inkubátorában, ilyen különleges nevet kapott

Egészséges, érett, alig néhány órával korábban született kisfiút helyeztek el február 11-én, kedden este Szolnokon, a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Hetényi Géza Kórház-Rendelőintézet előtti inkubátorban - közölte az intézmény kommunikációs és PR-menedzsere szerdán az MTI-vel.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja