SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Így tanulj meg valóban segíteni másoknak

Családinet [cikkei] - 2022-04-01
A segítségnyújtás, különösen ezekben a nehéz, válsághelyzetekkel tarkított időkben rendkívül fontos, sokan azonban nem is gondolnák, hogy azzal, ahogyan segíteni próbálnak, valójában nem oldják meg a másik fél problémáját, sőt, gyakran újabb bosszúságot okoznak vele. B. Szirtes Dóra, Ösztönanyu szerint az értő figyelem a kulcs a valódi segítségnyújtáshoz.
Így tanulj meg valóban segíteni másoknak

„Gyakran tapasztalom azt, hogy egymás támogatása ott csúszik el, amikor azt hisszük, hogy tudjuk, mire van szüksége gyermekünknek, a férjünknek, vagy bármilyen bajba jutott embertársunknak, holott nem figyeltük meg, nem kérdeztük meg, hogy konkrétan mire lenne szüksége. A másikhoz való kapcsolódás lépése marad ki ezekben az esetekben, éppen ezért elutasítással, negatív reakciókkal, sértődésekkel találjuk magunkat szemben, így végül a tényleges segítségnyújtás elmarad” – magyarázza B. Szirtes Dóra.

Egy érzékletes példával élve rámutat: amennyiben például gyermekünk építőkockákból tornyot épít és az újra, meg újra ledől, nem az a segítség számára, ha az utolsó elemet mi helyezzük fel helyette, hanem az, ha mellé ülünk, bíztatjuk, lelki támogatást adunk neki. De lehet, hogy a közértben egy idős néninek pontosan az a segítség, ha levesszük a felső polcról azt, amire szüksége van, mert nem éri el. Ezt azonban csak kommunikáció útján, az értő figyelemmel, a másik meghallgatásával érhetjük el.

A szakértő szerint a helyes segítségnyújtáshoz három lépésen vezet az út.


1. lépés: Az önismeret

Ha ismerjük saját magunkat, ha önazonosak vagyunk, akkor helyesen fel tudjuk mérni azt, hogy bizonyos helyzetekben mi milyen eszközök, módszerek, tettek útján tudunk segíteni a másiknak.


2. lépés: Kívülállóként tekintsünk a helyzetre

Fontos, hogy az adott problémába érzelmileg ne vonjuk be magunkat, így eggyel hátrébb lépve, tiszta fejjel, külső szemlélőként tudjuk a helyzetet átgondolni. Nem szabad azonban elfelejtenünk: sosem tudhatjuk azt, hogy mit gondol a másik fél. A mi jelenlétünk csak akkor lehet támogató, ha megkérdezzük a másikat vagy egy gyerek esetében kipuhatoljuk azt, hogy mire van szüksége, hogy mi jelenthet számára segítséget. Ehhez szükséges az értő figyelem. Kérdezzünk, kommunikáljunk, ismerjük meg a másikat, próbálkozzunk, tanuljunk az ő reakcióiból és építkezzünk azokból tovább, hogy eljuthassunk a valódi segítségnyújtáshoz!


3. lépés: Tudatosság

Önazonosság nélkül nem működik a tudatosság. Ismernünk kell magunkat ahhoz, hogy tudatosságunk ne alkalmi, hanem hosszú távú lehessen, hogy mindennapi rutinná váljon életünkben. Enélkül bármilyen eszköz vagy módszer kerül is a kezünkbe, nem fogjuk tudni azt eredményesen alkalmazni, hiszen akadályokba fogunk ütközni, például gyerekkori mintáink kapcsolnak be. Ha ezt érezzük és falakba ütközünk, érdemes visszatérni az első lépéshez, azaz az önismerethez, helyre tenni a dolgokat saját magunkban és csak ezt követően visszakanyarodni az adott problémához és annak tudatos alakításához.

Nyitókép: depositphotos

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

A szamárköhögés (pertussis) egy rendkívül fertőző, bakteriális eredetű betegség, amelyet a Bordetella pertussis nevű baktérium okoz. Legfőképpen a légutakat érinti, és minden korosztályt veszélyeztet, de különösen a csecsemőkre jelent nagy kockázatot. Az elmúlt évekhez képest Magyarországon drámaian nőtt az esetek száma, így fontos, hogy minden szülő tisztában legyen a tünetekkel, a megelőzéssel és a kezelési lehetőségekkel.

A szerkesztő ajánlja