Továbbra is eredményes a hazai szelektív hulladékgyűjtés
A legnagyobb hazai koordináló szervezet szerződéses partnerei 2011. első negyedévében mintegy 120 ezer tonna csomagolást hoztak forgalomba, amelyből több mint 60 százalék szelektív begyűjtését és hasznosítását szervezte meg az ÖKOPannon.
A sikeres teljesítésben szerepe van „A hulladék érték” címmel tavaly megvalósított szemléletformáló kampánynak is, amelyet immár az Új Széchenyi Terv keretében és jelentős KEOP támogatással folytathat a koordináló szervezet. A kampány rajongói oldallal debütál a legnépszerűbb közösségi médiában, míg a legfiatalabbak, az óvodások szemléletformálását egy új mesefüzet kiadásával segíti az ÖKO-Pannon.
Magyarország szelektív hulladékgyűjtése a számok tükrében Magyarországon, az ÖKO-Pannon által koordinált szelektív hulladékgyűjtési rendszerben több mint 5600 gyűjtősziget vagy házhoz menő gyűjtés formájában jelenleg mintegy 5,8 millió lakos számára érhető el a szelektív hulladékgyűjtés.
E rendszer révén lakossági szelektív hulladékgyűjtésből, valamint ipari begyűjtési hálózatán keresztül 2011. első negyedévében (január 1-től március 31-ig) az ÖKO-Pannon összesen mintegy 74 ezer tonna csomagolási hulladékot gyűjtetett vissza és hasznosíttatott, a tagvállalatai által kibocsátott mintegy 120 ezer tonna csomagolásból. A negyedév végén 3.000 szerződött partnerrel rendelkező ÖKO-Pannon ezzel 61,6 százalékos hasznosítási arányt ért el.
Az újrahasznosításra kerülő hulladékok mennyiségéből 62,6 ezer tonnát tett ki az ipari gyűjtésből, 11,4 ezer tonnát pedig a lakossági gyűjtésből származó hulladék, ám ez utóbbi részarányának növelése immár évek óta az ÖKO-Pannon stratégiai célkitűzése. „Aktív környezetvédelmi szemléletformáló tevékenységünknek köszönhetően évről-évre folyamatosan nő a szelektív hulladékgyűjtésben résztvevő lakosok aránya” – mondta Viszkei György, az ÖKO-Pannon Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. „2008-ról 2010-re 52-ről 54%-ra nőtt a szelektív hulladékgyűjtésben részt vevők aránya, ezen belül is kiemelkedő volt a fejlődés a 18-29 éves fiatalok körében, akik közül 35-ről 50%-ra nőtt az aktívan szelektálók aránya. A szelektív gyűjtés technikai feltételeinek javítása mellett a lakosság szemléletformálása segíthet a hasznosítási arányok növelésében, ezért is döntöttünk nagysikerű tavalyi kampányunk folytatása mellett” – tette hozzá Viszkei György.
Új generáció, új kihívások
Miután az új generáció a szelektív hulladékgyűjtés egyik legfontosabb és legaktívabb szegmensét képviseli, idei kampánya során az ÖKO-Pannon a teljes lakosság megszólítása mellett kiemelt prioritásként kezeli a fiatalok és fiatal felnőttek, azaz az Y generáció tagjainak szemléletformálását is.
Ennek érdekében az idén április-májusban futó „Az újrahasznosítással mindenki nyer!” c. országos kampányának médiahasználatában a koordináló szervezet fokozottan figyelt a megszólítottak életkorából adódó médiafogyasztási különbségekre. Az ún. X generáció tagjait és az idősebbeket a kampány döntő részben hagyományos médiatermékek - újság, tv, rádió, közterület - révén, míg az internet vagy YouTube korosztálynak nevezett Y
generáció tagjait (2.150.000 fő) a közösségi médiában környezetvédelmi szemléletformáló hirdetésekkel célozza meg.
„A fiatal közösséget ma már új és interaktív eszközökkel kell megszólítani, s erre kiemelt figyelmet fordítottunk 2011-es kampányunk során. A legnépszerűbb közösségi média, a Facebook jelenleg 2,7 millió magyar taggal bír." - mondta Szintai-Molnár Péter, a Bell Csoport közösségi média szakértője. „A hulladék érték, melyet minél korábban tudatosítunk a fiatalok körében, annál inkább nő a valószínűsége annak, hogy fogékonnyá válnak a szelektív hulladékgyűjtésre, s a későbbiekben felelősségteljesebben gondolnak környezetükre” - tette hozzá a szakember.
A projekt másik, gyerekeket elérni kívánó elemében az ÖKO-Pannon ismeretterjesztő kiadványt és foglalkozásvázlatot juttat el azon hátrányos helyzetű települések óvodáiba, iskoláiba, ahol korábban már bemutatták a Hajnal c. ismeretterjesztő mesejátékot. A Hajnal c. kiadvány mese és feladatgyűjtemény egyben, amely játékos formában ismerteti meg a gyerekekkel a hulladék megelőzés lehetőségeit, a szelektív hulladékgyűjtéssel kapcsolatos alapismereteket és a környezettudatos magatartás fontosságát.
Szelektív hulladékgyűjtési szokásainkról Az ÖKO-Pannon Nonprofit Kft. tavalyi kutatásának eredményei szerint a magyar lakosság „szelektív hulladék kosarában” 33% műanyag, 29% papír, 14% üveg, 13% zöld hulladék, 7% fém és 5% italos kartondoboz volt található. Tavaly 32-ről 45%-ra bővült azok aránya, akik saját elmondásuk szerint a hulladékképződés megakadályozását is szem előtt tartják vásárlásaik során, s lehetőleg csomagolás nélküli élelmiszert választanak.
A kutatás szerint az anyaguk szerint különválogatott hulladékokat a kutatásban megkérdezettek 1%-a naponta, 15%-a hetente többször, 38%-a hetente egyszer, 27%-a havonta többször, 12%-a havonta egyszer, további 16%-a pedig ennél ritkábban vitte vissza a gyűjtőszigetekre.
Forrás: Premier Kommunikációs Iroda
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: