Tartsuk családban, amíg lehet!
A szerzetes és az alapítvány szándéka, hogy a gondozásukban nevelkedő gyerekek minél többet legyenek a családjukkal. Összesen 2000 nehéz sorsú gyermekkel törődnek. A gyerekek fele iskolaházakban kap segítséget, közel hatvan helységben. Húsz-negyven gyermek tölti az idejét tanítás után egy ilyen házban. A foglalkozás különbözik a magyar napközitől: nem csak tanulnak itt a kicsik, segítenek a konyhán, bevásárolnak, füvet nyírnak, lekvárt főznek: abban segítik őket, hogy emberré, teljes életet élő erkölcsi lénnyé váljanak. – Az iskolaház célja, hogy pótolja azokat a szociális funkciókat, amelyeket a szülő nem tud ellátni – ismertette Böjte Csaba, aki teltház előtt beszélgetett Erdei Sándorral, a Hajdú-Bihar Megyei Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálat igazgatójával a debreceni Svetits Gimnázium kápolnájában. A rendezvényt az Esélyek Háza Hajdú-Bihar Megyei Esélyegyenlőségi Iroda szervezte.
Nincs rács, mégsem szöknek
Ha nem maradhat a családban a gyerek, akkor kerül az alapítvány egyik bennlakó otthonába: emez nem intézetként, hanem szociális kollégiumként vagy internátusként működik, amelyben ösztöndíjas diákként lakik a gyerek. – Nem alázom meg a szülőt azzal, hogy elveszem a gyermekét, ő íratja be a kicsit, aki kapcsolatban marad a családdal: hétvégén, vakációra haza – más esetben élő rokonaihoz – mehet. Nincs rács az ablakon, nyitva az ajtó, kimehetnek sétálni a városba a diákok, mégsem szökött meg soha senki. Fontos, hogy ha van rá mód, a gyermek töltse családban az idejét, inkább megoldom a kollegák munkáltatását máshogy – ismertette a ferences szerzetes.
– Egyszer egy kislánynak nem volt élő rokona. Egy névrokont találtam csak. Megkerestem, s mondtam neki: hogy „itt van az árvaházban az unokahúga. Már mondják az emberek, hogy mi dolog, hogy soha nem látogatja meg.” Mire el kezdték meglátogatni a kicsit, hazavitték vakációra. Családtag lett – idézte fel.
Több, mint ezer gyerek van a bennlakó otthonokban, amelyek valóban otthonok is, hiszen szociális családokként működnek. – Észrevettem, hogy gazdag ember nem szívesen fogad be gyereket a házába. Nálunk a nevelők, ha felnevelnek 20 gyereket, megöröklik a házat. Az adó az, hogy szeretettel, odaadással nevelik a gyermeket – jegyezte meg. Ez a megoldás sikeres, nagyon kevés a fluktuáció náluk. A másik érdekesség, hogy összesen az egész alapítvány papírmunkáját 5-6 ember végzi az atyával együtt.
A romániai szülők együttműködnek. Részben azért, mert egy gyermek után jelképes összeget ad az állam. Olyan kicsi pénzt, hogy a szülőt nem zavarja, ha elveszíti. Magyarországon sokszor az állami támogatás miatt nem működik együtt az érintett család a gyermekvédelemmel: mert a szülőnek is e segély ad megélhetést – válaszolta egy kérdésre a Böjte Csaba.
Életképes pedagógia
– A tanárok akkor járjanak a diákok kedvébe, ha tudnak más világot teremteni. A kinti világra kell felkészíteni a gyerekeket, hogy a jég hátán is megéljenek – hangsúlyozta a szerzetes.
Hiába mondja majd a vállalkozónak a gyerek, hogy hiperaktív, diszlexiás vagy hogy árvaházban nőtt fel: az nem lesz elnéző emiatt. A természetben sem marad meg az élhetetlen állat. – A Jó Isten letette a talentumot ez ügyben: a létért küzdeni kell. Erre próbálom a gyerekeket nevelni. Elmondom, milyen szép jövőjük lesz, ha tanulnak, ha küzdenek, ha életrevalóak lesznek. Én a lelátóról szurkolok nekik. Meg kell érteniük, hogy küzdelem az élet, mert ha valaki letesz valamit a társadalom asztalára, azt a társadalom értékeli.
Diplomások lettek, doktoráltak
A bábban kifejlődő káposztalepkének át kell szakítania egy erős burkot, csak így szabadul ki. Segíteni akartak a kísérletező tudósok, és az egyik állatkáról leszedték a hártyát. A lepke sosem tudott repülni. Kiderült, az erőlködés préselte volna a testnedvet a szárnyakba – sajnos ettől az erőlködéstől kímélik meg a gyermeket. Nem azzal teszünk jót, ha megoldjuk helyette a matematikapéldát, ezzel csak megfosztjuk a sikerélménytől és a fejlődéstől. – Azt mondom, hogy József Attilának ne adjanak segélyt, hadd’ kínlódjon a verseivel. Ha több pénzt adna a román állam, én most nem lennék itt – szemléltette a szerzetes. Fontosnak tartja ugyanakkor, hogy ne frusztráljuk a gyereket, ne büntetéssel érjünk célt. Vágyak irányítanak minden embert, a tudás iránti vágyat, akaratot, éhséget kell kialakítani, azaz motiválni kell a gyereket és mindenek előtt szeretni.
–1992-98 között illegalitásban működtem. Épp csak megtűrt a román hatóság. Tudtam: lehet, hogy ez az utolsó ebéd, amit főzök. Lehet, hogy ez az utolsó prédikáció, amit tartok, és mennek vissza az utcára a gyerekek. A tanításnak ezért olyannak kellett lennie, hogy a dzsungelben is megéljenek belőle a kicsik. Tizennyolc éve foglalkozom az erdélyi árvák ügyével. Van olyan gyermekem, aki doktorált, a nálam érettségizettek fele egyetemre ment, másik fele munkát vállalt – mondta Böjte Csaba. S megjegyezte, egy tömbházban hagytak helyet azoknak, akik valami miatt nem tudnak lábra állni: összesen 2-3 fiatal lakik benne.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: