A középiskolai évek meghosszabbításával csökkenthető a HIV-fertőzés kockázata
Több mint két évtizede heves vita folyik arról, hogy a formális oktatás védelmet nyújt-e a HIV-fertőzéssel szemben vagy sem, az eddigi kutatások ugyanis ellentmondásos eredményeket hoztak.
A szakemberek most a botswanai HIV-fertőzöttségről készített 2004-es és 2008-as felmérésekre támaszkodva vizsgálták, hogy plusz egy középiskolai év mennyiben befolyásolja a HIV-fertőzés későbbi életkorban való jelentkezésének kockázatát.
A HIV-fertőzöttek aránya Botswanában az egyik legmagasabb a világon: a 15 és 49 éves kor közötti felnőttek nagyjából 22 százaléka volt fertőzött 2013-ban.
Az afrikai állam 1996-ban átszervezte a középfokú oktatás szerkezetét, így átlagosan 0,8 évvel nőtt a középiskolai idő hossza. A kutatók most 7018 olyan férfi és nő adatait vizsgálták, akik már a megreformált rendszerben tanultak - olvasható a ScienceDaily ismeretterjesztő hírportálon.
A kutatók becslései szerint azoknál a diákoknál, akik plusz egy középiskolai évet nyertek a reform révén, 8 százalékkal volt kisebb a valószínűsége a HIV-fertőzöttségnek nagyjából egy évtizeddel később, vagyis a húszas éveik közepén.
A hatás különösen erős volt a nők körében, ami azt jelenti, hogy esetükben minden plusz egy középiskolai évvel, 12 százalékkal csökken a fertőzés kockázata.
A Harvard Egyetem T.H. Chan Közegészségügyi Karának doktorandusza, Jan-Walter de Neve, a tanulmány társszerzője szerint az oktatás révén az emberek elsajátíthatják a fertőzés elkerüléséhez szükséges módszereket, kiterjeszthetik saját gazdasági lehetőségeiket és a nők esetében csökkenhet a magas kockázatú, kereskedelmi célú szexuális kapcsolatok száma.
A szakember szerint a középiskolai oktatás különösen hatékony lehet a HIV-fertőzés kockázatának visszaszorításában, mivel a serdülőkor kulcsfontosságú szakaszára esik.
Az eredmények azt mutatják, hogy a középiskola meghosszabbítása rendkívül költséghatékony módja lehet a HIV-fertőzés megelőzésének a betegség által leginkább sújtott országokban.
http://www.sciencedaily.com/releases/2015/06/150628193156.htm
Forrás: MTI
Fotó: blog.calicospanish.com
Közösségi hozzászólások: