A gyermeki tanulásról
Kisgyermekkorban igen közeli a szülő - gyermek kapcsolat. Sokan beszélnek boldogan gyermekeikről. Elvárásaikat felsorolva felmerül a kérdés, hogy nem a gyermek igényéből indulnak ki. Gyermeküknek mindent meg szeretnének adni erejükön felül, mindenre meg szeretnék tanítani, amire nekik nem volt lehetőségük.
Régen azt tartották, hogy a szülő nevel, a pedagógus oktat, a gyermek tudást fogad be, kívülről jövő tudással gyarapodik.
Ma úgy gondoljuk, hogy a meglévő tapasztalatokra építve magunk építjük fel tudáshalmazunkat. Tehát a tanulás a környezettel való interakcióban valósul meg.
Az eredményes tanulás feltételei:
- emocionális helyzet
- motiváció
- bizalom
- biztonság
Tehát a tanulás önfejlesztő folyamat, amely e tényezők alapján válik eredményessé, hatékonyságát befolyásolják a társas tevékenységek.
A gyermek a fejlődési szakaszokat nem lépheti át, nem hagyhatja ki, mert az súlyos nehézséget okozhat a fejlődésében.
Például: nagyon fontos, hogy rakosgathasson kockákat, így szerezzen tapasztalatokat. Ezt nem pótolja a számítógép, távirányítós autó.
Meg kell élnie minden fejlődési szakaszt.
Az eredményes nevelés a gyermek megismerésére épített egyéni tanulási utak kialakításával valósítható meg. Minden gyermek a saját belső törvényszerűségei szerint fejlődik.
Ne erőltessünk rá olyan tevékenységet, amit nem végez szívesen! A gyermekek legfőbb tanulási színtere a JÁTÉK. Ebben a tevékenységben érzik magukat biztonságban, ez az ő világuk.
Adjuk meg a lehetőséget, alkalmat hogy játszhassanak! E tevékenység biztosítja a gyermekek fejlődését: mozgást, kézügyességet fejleszt
- hat az értelmi képességek fejlődésére
- érzékszervek működését pontosítja
- figyelem tartóssá válását segíti
- gazdagítja a fantáziát
- fejleszti a beszédkészséget, esztétikai érzéket, társas kapcsolatokat
- gazdagítja a világról szerzett ismereteket
- alakítja az erkölcsi normákat
A felnőtt szerepe, helye, feladata fontos!
Tegyünk azért, hogy a gyermekek megélhessék a boldog gyermekkor időszakát!
Az ismeretlen szerző pontosan megfogalmazza, hogy miért:
„Ha ma kihagyod az esti mesét, holnap már lehet, hogy nem is kéri a lányod vagy a fiad.
Ha ma nem ülsz oda vele a társasjáték mellé, előfordulhat, hogy a jövő héten már késő lesz.
Ők ma gyerekek és nem pótolhatod be az önfeledt legózást, babázást úgy öt év múlva, amikor már kevésbé szorítanak a megélhetési gondok, amikor már nem kell új szőnyeg vagy függöny az ablakra.
Ha most kihagyod az együttlét meghitt perceit, évek múltán talán már a meghitt beszélgetéseket sem igénylik.
Ha most nem sétálsz velük kézenfogva, akkor pár év múlva végleg elengedik a kezed, és a kapaszkodó nélkül elsodorhatnak. Visszahozhatatlanok, megismételhetetlenek a gyerekkor napjai, hetei, hónapjai.
Téglák ezek, amelyekből és amelyekre a felnőttlét felépül. Ha sok tégla hiányzik, labilis lesz az építmény……..”
Fotó: renelutz: Für Glückliche Familie
Óvodapedagógus
Elérhetőségeim:
Telefon: 06-70/427-6457
E-mail: ibolyagreen@gmail.com
Közösségi hozzászólások: