SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Segítség, tévézik a gyerek! 3. rész

Családinet [cikkei] - 2009-11-24
Hogyan hat a bemutatott erőszak?
A tv-csatornák programjában napjainkban jelentősen megnövekedett az erőszakot ábrázoló filmek aránya.
Segítség, tévézik a gyerek! 3. rész

 
Az USA-ban, Kanadában, Németországban végzett tudományos kutatások felmérései szerint a tv-műsorok és számítógépes játékok hajlamosítják az erőszakra a gyerekeket és fiatalokat, miközben gyakran torzítják a valóságról alkotott képüket is. A szakemberek a computerjátékokat veszélyesebbnek ítélték, mint a tévé-adásokat.

A kutatók a tévé-programokban előforduló erőszak hatásáról 4 féle elméletet állítottak fel: 
- Stimulációs elmélet: kimondja, hogy minél több erőszakot tartalmazó jelenetet lát a néző, maga is annál agresszívebb lesz. 
- Habituációs elmélet: a néző eltompul a sok erőszak láttán, mert hozzászokik. Következmény: az együttérzés képességének hiánya. 
- Katarzis elmélet: az ábrázolt erőszakhatására a néző képes lesz leépíteni saját agresszivitását. 
- Inhibíciós elmélet: ha az erőszakot úgy mutatják be, hogy közben láthatjuk annak társadalmi elítélését, akkor ez gátlást alakít ki a nézőben az agresszív késztetéssel szemben.

A fenti 4 tézist, egyszerűségük ellenére még nem tudták biztosan alátámasztani. Ami biztos, hogy az erőszak „valahogy” mégis csak hatással van ránk. Nem kismértékben közrejátszik itt a néző személyisége is. Egyértelműnek bizonyul az a tény, miszerint a gyermek (erőszak vonatkozásában) nem csak valós szociális környezetétől, hanem a filmszereplőktől is tanul. Különösen érinti ez a fiúkat, akik eleve jobban gyakorolják az erőszakot, ráadásul férfiszerepként kínálják nekik a filmek az agresszivitást.

Reklámok nélkül nem lehet élni!
Napjaink médiafinanszírozása és adásstruktúrája miatt nem lehet elkerülni a reklámokat, szinte minden adást megszakítanak velük. A gyerekek különben is szívesen nézik ezeket.
A reklám színes, felépítése egyszerű, néha még vicces is, és egy számára vonzó kerek világról szól, ahol a kávé a harmónia.
Mégis jogosan aggódunk a reklámok miatt, mert
- Ténylegesen hamis tartalmakat közvetítenek: az a legboldogabb, aki a legtöbb árut meg tudja vásárolni, ill. a legtöbb dolgot veszi meg. Egy jó háziasszony elégedett, mert a megfelelő mosóport választotta, (ez kétszeres tévedés: ezek szerint „a háziasszonyok annyira igénytelenek, hogy ragyogóan fehér és semmihez sem hasonlítható színes ruhákban lelik örömüket” és „elhiszik, hogy egy mosópor minden tud”. Meg persze számukra nem ünnep az ünnep, ha a társaság nem fogyaszt alkoholt. )
- Nem az eszünkre, hanem az érzelmeinkre hatnak, ezért a néző csak igen nehezen tud távolságot tartani tőle. 
- Azt szuggerálják belénk, hogy az élet minden problémája megoldható a helyes termék megválasztásával, nekünk ezért semmi egyebet nem kell tennünk, csak egyszerűen megvásároljuk azt a bizonyos árut. A miénk, szülőké a felelősség, segítsük gyermekeinket a reklám kritikus szemléletű megközelítésében. Azaz mutassuk meg nekik, hogyan tudnak „átlátni a szitán” és hogyan derítsék fel a rafinált trükköket.

Végül, de nem utolsó sorban lássunk még néhány jó tanácsot:

Értékek, erkölcsi normák
Gondolatban kérdezzük meg magunktól, „megfelel-e az én értékrendemnek, erkölcsi normáimnak, amit a gyermekem meg szeretne nézni?" Ha nem, akkor talán egy későbbi időpontban akad neki való műsor, ha éppen nem akarjuk aznap teljesen beszüntetni a tévézést.

Húzzuk meg a határokat
Ne riadjunk vissza a korlátozástól. Meglehet, más gyerekek többet nézhetik a tévét, ez azonban minket ne érdekeljen. Mások szokása nem ad okot saját jól megalapozott tévézési elveink felborítására.

Nemi szerepek
Gondolkozzunk el rajta, nem kellene-e a néha régi, sablonos, szirupos tálalásban bemutatott hagyományos szerepeket kommentálni a gyereknek? A nők/lányok legyenek mindig engedékenyek, csinosak, áldozatkészek? Legyenek a férfiak/fiúk feltétlenül erősek, érvényesítsék az akaratukat, legyenek mindig harciasak?
Nem marad el a hatás, ha a gyerekeknek kellő gyakorisággal mutatják ezeket a kliséket. 
 
A gyakori csatornaváltogatásról
Próbáljuk elejét venni a dolognak azzal, hogy leülünk a gyerekkel, közösen és célzottan kiválasztjuk a megnézni kívánt programot.

A Reality tv adásokról
Itt látványosan tálalt baleseteket és bűneseteket annyira „felturbózva” mutatnak be, hogy a gyerekben később túlzott félelmet ébreszt ezekkel szemben, az egészséges veszélyérzet helyett. A néző itt a „kukkoló” szerepében szemléli mások szenvedését.

A Talkshow műsorokról
Itt emberek közötti konfliktusokat mutatnak be nagyon felületes módon és sokszor kisarkítva. Az ilyen műsorok rendezői a „realitást” durva hangnemben és alpári szókinccsel lefolytatott vitákkal próbálják utánozni. A néző itt is a „kukkoló” szerepében marad, ahelyett, hogy levonhatná a tanulságokat a kapcsolati krízisekből.

A televízió pozitív hatása
Rengeteg ismeretet szerez a gyermek a közvetített információkból. A pozitív és negatív tartalmak egy részéből tanulságokat is levonhat, elsajátíthat bizonyos típusú szociális beállítódásokat és érdeklődési irányultságok alakulnak ki benne. Nekünk szülőknek ezért különösen oda kell figyelni, mit néz meg csemeténk. Az is a mi döntésünktől függ, mennyi tévézést engedünk meg neki. 

Folytatjuk!

A cikksorozat további részei:
Segítség, tévézik a gyerek!
Segítség, tévézik a gyerek! 2. rész

Segítség, tévézik a gyerek! 4. rész

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.

A szerkesztő ajánlja