SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

A tudatos szülők óvodája a XXI. században

Családinet [cikkei] - 2009-08-11
Rendszeretet, családcentrikus élet, jobb teljesítmény, kiegyensúlyozott gyermek- és felnőttkor. Ezt kínálja egy Magyarországon eddig nem hasznosított pedagógiai szemlélettel rendelkező új alapítványi óvoda Budapesten.
A tudatos szülők óvodája a XXI. században

Világszerte sikeresek azok az óvodák, amelyek az általánosnál sokkal intenzívebben vonják be a szülőket a gyermeknevelésbe. A több évtizedes tapasztalat mutatja, hogy az ilyen nevelési intézményekből kikerülő gyermekek felnőttként jobban értékelik a családot, embertársaikat és az átlagosnál jóval ritkábban válnak el.

„A nevelés a szülő feladata, míg az oktatás az iskolában zajlik” - a hagyományos nevelési-oktatási rendszerben feltétlenül igaz ez az állítás. Ugyanakkor a gyermekeknek komoly problémát jelenthet, ha az óvodában-iskolában és a családhoz hazatérve egészen más értékek, erkölcsiség mentén kell eligazodniuk. A kiegyensúlyozott életvitel elsajátításának alapfeltétele, hogy hiteles, erkölcsileg egyértelmű impulzusok érjék a fiatalokat. Ellenkező esetben szorongásos tünetek, lelki problémák léphetnek fel, s komoly zavarokat okozva akár egész életre meggátolhatják a gyermekek egészséges szellemi fejlődését, közösségi beilleszkedését.

A Sas-hegy lábánál idén induló új óvoda erre a jelenségre kínál megoldást: az intézményben a szülő és a nevelő közötti kapcsolattartás jóval intenzívebb a tutor-rendszernek köszönhetően. A tutor a gyermek személyiségbeli és képességbeli neveléséért egyaránt elkötelezett és felelős személy, aki a szülőpárral rendszeresen konzultál, segít, tanácsot ad, javasol, biztat, megerősít. A tutor egyben rendszeresen egyeztet a gyermek pedagógusaival is. Az óvoda nemcsak a gyermek nevelésére koncentrál, hanem arra is, hogy a szülők és a nevelők által közvetített értékek egymást erősítsék. Ennek érdekében a szülők az óvoda által szervezett speciális, gyermekneveléssel, házastársi kapcsolattal foglalkozó tréningeken vehetnek részt, amelyeknek lényege és küldetése a szülő-gyermek, illetve a házastársi kapcsolat erősítése.


A hagyományosnál jóval célirányosabb és szervezettebb visszacsatolás lehetővé teszi, hogy a szülő hitelesebben, tudatosabban formálja és tökéletesítse saját szerepét gyermeke és a család életében, s ezáltal kiegyensúlyozott és harmonikus mintát mutasson gyermekének. Az értékalapú nevelés lényege, hogy ezek az értékek a szülők és nevelők által hitelesen képviselt értékek legyenek. A hitelesség fontos jellemzője, hogy összhang van a hirdetett és a saját életvitelben alkalmazott elvek között. Az értékalapú nevelés módszere a példamutatás, valamint a folyamatos kapcsolat a szülő és az intézmény között a nevelés összehangolása érdekében.

A gyermek óvodáskorától kezdve idejének jelentős részét szüleitől távol tölti, éppen ezért ebben a korban kell egyre tudatosabban odafigyelni a szülők szerepére gyermekük életében. A tutor-rendszer maximálisan illeszkedik az érvényben lévő oktatási, nevelési előírásokhoz, a gyermek tehát nem „mást” kap, hanem többet és hitelesebbet, mint egy hagyományos nevelési intézményben. A tutor-rendszerrel működő intézmények az intézmény akadémiai szintjét tekintve több országban a legrangosabb intézmények közé tartoznak. Ennek titka az egyes gyermekre jutó oly mértékű figyelem, törődés, amely az átlagos képességű gyermekeket is nagyon jó eredmény elérésére ösztönzi, mind a tanulás, mind pedig a jellemformálás terén.

Európa több országában – Anglia, Spanyolország, Csehország, Lengyelország - már több éve, évtizede működnek hasonló, szülői kezdeményezésen alapuló intézmények. A tapasztalatok egyértelműen pozitívak - az ilyen szellemiségű intézményekben nevelkedett gyermekek jóval rendszeretőbb, családcentrikusabb, szakmájukban sikeres, boldog, kiegyensúlyozott emberekké válnak a hagyományos képzésben részt vevő társaikhoz képest. A spanyolországi  adatok magukért beszélnek: míg az ország válási statisztikái világviszonylatban szinte a legmagasabb értéket mutatják, addig az értékalapú nevelésben részesültek esetében ez a mérték 5% alatti. Nem véletlen, hogy ezekbe a szülők által alapított oktatási intézményekbe jellemzően nagy a túljelentkezés. A kiválasztás kritériuma, hogy a szülők egyetértenek-e az iskola értékrendjével és vállalják-e azt, hogy a nevelés az intézmény és a család közös, összehangolt feladata.

A magyarországi alapítók olyan szülők, akik Londonban, Madridban, Varsóban és Prágában találkoztak az ilyen típusú nevelési intézményekkel, majd itthon más, hasonlóan motivált családokkal, szülőkkel összefogva létrehoztak egy tutor-rendszerrel működő alapítványi óvodát Budapesten. Az alapítók tervei szerint gyermekeik pár év múlva már tanulmányaikat is hasonló elvek mentén működő iskolában végezhetik.

http://www.sashegyovoda.hu

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.

A szerkesztő ajánlja