SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Tanulunk

[cikkei] - 2004-09-12
Manapság nagy divat, hogy tanulunk a gyerekkel. Sok szülő már jobban fél az iskolakezdéstől, mint maga a gyerek, mert tanulni kell neki is. Hogy miért alakult ki ez a szokás, kár firtatni, de azt sok szakember sok helyen leírta már, hogy teljesen feleslegesen alakult ki.
 Tanulunk

 

Egy kezdő iskolásnak a legfőbb gondja, valljuk be, még most is a játék. Ha az oktatási rendszerünk is tudomást venne erről, talán megérhetnénk, hogy a gyerek számára a tanulás az iskola falain belül maradjon. Otthon már tényleg csak játszana, beszélgetne a családdal. Így tudna  a legjobban segíteni a család is.

 

Sajnos ma még nem így működik a rendszer, bármilyen kicsi az iskolásunk, mázsányi táskákat cipel naponta a hátán oda-vissza. Otthon aztán újra le kell, hogy üljön és tanuljon. Első osztályban még nem kell a hagyományos tanulásra gondolnunk, hiszen ekkor még az ehhez szükséges alapvető készségek elsajátítása van folyamatban (írás-olvasás). Eleinte tehát tényleg kell segíteni a tanulónknak. Ő még sosem írt leckét, sosem tanult verset egyedül. A legelső gond az, hogy még el sem tudja olvasni, mi a feladat.

 

Kezdjük az elején: ha úgy tudjuk megoldani a napirendünket, hogy csemeténk napközis lesz, akkor ott már meg is tanulja kialakítani a saját rendszerét, ott megmondják neki mit csináljon, aztán ellenőrzik a leckét. Ezek után a lelkesebb szülők még otthon is előveszik a tankönyveket, a feladatlapokat, gyakorló füzeteket, és folytatják a munkát. Pedig ilyenkor aztán már tényleg csak egy kis kikapcsolódásra van szüksége a fáradt nebulónak. Ha fontosnak érezzük, akkor úgy beszéljük meg a nap eseményeit, hogy közben végignézzük a táska tartalmát: ezt olvastuk olvasás órán, ezt írtuk íráson, megcsináltuk ezt és ezt matekból. Ha végignéztük, tegyük is el a táskát, persze pakoltassunk be másnapra. Aztán irány a játszótér, a bringa - a szabadság.

 

Ha abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy már a délutánt is együtt tölthetjük a gyermekünkkel, akkor a mi feladatunk a tanulás megtanítása. Először hagyjuk a csemetét szusszanni, ebédeljünk, beszélgessünk, futhat is egy-két kört, hogy levezesse a délelőtt összegyűlt fölösleges energiákat (a napközisek is játszanak a tanulás előtt egy órácskát). Ha már újra képes koncentrálni, odafigyelni, akkor nézzük meg, mi  is volt délelőtt. Eleinte lapozzuk át együtt a könyveket, beszéljük meg mi volt az adott tárgyból az órai munka, mi lesz a házi feladat (legelőször még nekünk kell elolvasni a feladatokat, mert a kicsi még nem tud olvasni). Készítsük össze az írásbeliket. Az már legyen a gyerek joga, hogy eldöntse: előbb a szóbelit akarja megcsinálni (ez elsőben a hangos olvasás, néhány vers megtanulása), vagy az írásbelit. (Fontos megjegyezni, hogy a későbbiek során eljön az az idő, hogy az írásbeli megoldásához szükség van a szóbeli megtanulására, hiszen ebben vannak a megfelelő információk.) Ha megbeszéltük, mi a feladat, akkor hagyjuk, hogy a gyerek leüljön egyedül megoldani a feladatokat, de álljunk rendelkezésre, bármikor kérdése van. Ne álljunk, üljünk mellette, hadd szokja meg az önálló munkát, még ha ez eleinte több időbe is telik! Tehetünk az asztalára, falára egy órát, lássa mennyi idő telik el egy-egy feladattal, mikorra kellene elkészülnie.

 

Ha elkészült a házival nyugodtan nézzük át, hívjuk fel a figyelmét a nagyon szép, jó megoldásokra, de mutassunk rá a hiányosságokra, hibákra, javítani valókra is. Nem baj, ha egy-két apróbb hibát bennehagyunk a leckében, egy jó pedagógus úgyis megbeszéli az órán a házi feladatokat. Ha úgy gondoljuk, hogy elkészült a lecke, akkor be kell pakolni a másnapi tankönyveket. Az elsősöknek ötletes, rajzos az órarendjük, ezt hamar megtanulják. Hagyjuk, hogy minél hamarabb ő rakja be a szükséges könyveket/füzeteket, és csak utána ellenőrizzük. Ha jól működik a kialakított rendünk, akkor egyre inkább vonuljunk ki a gyerek feladataiból, tényleg csak akkor forduljon hozzánk, ha már egyedül nem boldogul, segíteni kell. Ha nem tanul meg egyedül leckét írni, tanulni, akkor a magasabb osztályokban egyre több nehézsége lesz, hiszen egyre inkább a szellemi tudást kell gyarapítani. Ehhez el kell olvasni a tankönyvi anyagot, utána megoldani a hozzá kapcsolódó feladatokat. Ha megszokja, hogy a szülő olvas (olvastat), önállóan nem fog lépni, csak várja, hogy a fejébe szálljon a tudás.

 

Persze minden gyerek más és más. Van, aki már tud olvasni, mire iskolába kerül. Van, aki eleve önállóbb, van aki több segítségre szorul. Van, aki többet bír, és megoldana minden feladatot, van, aki azzal is megszenved, amit muszáj megoldani. Ha lelkesebb a gyermekünk, akkor vigyázzunk, ne dolgozzunk előre, mert ezzel az órai munkáját megzavarhatjuk. A korábbi feladatokból biztosan akad olyan, amit kihagytak, de rengeteg feladatlap, foglalkoztató, gyakorló munkafüzet kapható. Ha szükséges, szerezzünk be ilyeneket, ebbe dolgozhat nyugodtan a nagyobb munkabírású gyerek is. Minden szülő maga dönti el, hogy lesz a legjobb a családnak. A lényeg, hogy a gyerek nyugodtan tudjon készülni, aztán nyugodtan tudjon menni is az iskolába. Ebben segítsük!

Jó tanulást!

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Életét vesztette Sallai Nóra ötéves kisfia az autóbaleset következtében

Életét vesztette Sallai Nóra ötéves kisfia az autóbaleset következtében

Szeptember 27-én történt a súlyos karambol, melyben Sallai Nóra színésznő és kisfia életveszélyes sérüléseket szenvedett - azóta kórházban ápolták őket. A szörnyű baleset mára azonban felfoghatatlan tragédiává változott.
Október 2024-ben is a látás hónapja

Október 2024-ben is a látás hónapja

A látás hónapját minden évben megrendezik világszerte, így Magyarországon is. A látás hónapjának kezdetben elsősorban az optikai látásjavítás (szemüveg- és kontaktlencse-viselés) volt a fő témája. Az évek során azonban a látás, elsősorban a látásélesség megőrzésének és javításának figyelemfelhívó hónapja lett. Professzor Dr. Holló Gáborral, a Szemészeti Központ vezetőjével, glaukóma specialistájával a mai alkalommal a 2024. évben is aktuális látásmegőrzéséről és az éleslátást leginkább veszélyeztető betegségekről, valamint ezek korai felismeréséről beszélgettünk.
Minden ultrafeldolgozott élelmiszer káros? A dietetikus válaszol

Minden ultrafeldolgozott élelmiszer káros? A dietetikus válaszol

Egyre többet hallani az ultrafeldolgozott élelmiszerek veszélyeiről, a tájékozottabbak egyenesen a szív-érrendszer legnagyobb ellenségeinek tekintik azokat. Ugyanakkor érdemes tudni, hogy ezek az élelmiszerek nem mind ugyanolyan feldolgozással készülnek, és bizonyos típusaik akár még csökkenthetik is a kardiológiai kockázatokat. Czakó Bettina, a Kardioközpont dietetikusa, okleveles táplálkozástudományi szakember MSc egy új elemzés kapcsán beszélt a témáról.
Csúnyán köhög a gyermek: mi a teendő?

Csúnyán köhög a gyermek: mi a teendő?

"Csúnyán köhög" - panaszolják aggódva a szülők, amikor náthás és napok óta köhögő gyermekeikkel felkeresik az orvost. Dr. Mezei Györgyi, a Tüdőközpont gyermektüdőgyógyász, allergológus és klinikai immunológus szakorvosa arra hívja fel a figyelmet, hogy a vírusfertőzésekkel együtt járó köhögés 3-4 hétig is fennállhat.
Mennyit tudunk a szem egészségéről?

Mennyit tudunk a szem egészségéről?

Legtöbben jobban félünk a látásvesztéstől, mint a rák, a stroke, a szívbetegség és más súlyos betegségek kialakulásától, legalábbis erre mutatnak rá különböző nemzetközi tanulmányok. Bár azt feltételezzük, hogy jól ismerjük a jó látás megőrzéséhez szükséges tudnivalókat, valójában a többségnek csekély a tudása ezen a területen. Ez az ismerethiány pedig növeli egy-egy szembetegség kialakulásának kockázatát.
A szerkesztő ajánlja