A termékek eladási áráról és a szolgáltatások díjáról tájékoztatni kell a fogyasztót. Az ártájékoztatásnak egyértelműnek, világosnak és érthetőnek kell lennie.
Jó, ha tudjuk...
Az eladási árnak, illetve a szolgáltatás díjának a forintban fizetendő teljes (bruttó) összeget kell tükröznie, azaz tartalmaznia kell az ÁFÁ-t, valamint az árut vagy szolgáltatást terhelő más adók, és egyéb fizetési kötelezettségek összegét is.
Jó, ha tudjuk...
hogy ha több árat találunk a terméken, a forgalmazó köteles azok közül a legalacsonyabbat alkalmazni.
Jó, ha tudjuk...
hogy a szolgáltatás díját a szolgáltatás nyújtásának vagy kínálásának helyén kell jól látható módon feltüntetni. Amennyiben a szolgáltatás jellegéből adódóan erre nincs lehetőség, a fogyasztót a szolgáltatásnyújtás megkezdése előtt kell annak díjáról tájékoztatni.
Jó ha tudjuk...
hogy az egységár a hasonló rendeltetésű termékek árainak összehasonlítását segíti elő. Az egységárat egy mértékegységnyi árura vonatkozóan, az árunak megfelelő mértékegységgel együtt kell kiírni (Ft/kg, Ft/t, Ft/l, Ft/ml, Ft/m3, Ft/m2, Ft/db).
A termék egységárát minden esetben fel kell tüntetni, kivéve: ha megegyezik az eladási árral, illetve az 50 g, 50 ml vagy 5 cm alatti csomagolási egységű vagy méretű, az automatákból árusított, az egy csomagban lévő, készletben árusított, illetve a különleges díszcsomagolású áruk esetén.
Az „e” jelöléssel ellátott termékeken elegendő a töltő tömeg szerinti egységár feltüntetése.
Jó, ha tudjuk...
hogy a betétdíjat az eladási ártól elkülönítetten, egyértelműen kell feltüntetni úgy, hogy a vásárló számára nyilvánvaló legyen, hogy a termék mellett, annak csomagolásáért is külön díjat kell fizetni.
A kereskedő (forgalmazó) köteles biztosítani az általa forgalmazott betétdíjas termék (göngyöleg) visszaváltását.
Szabálytalan az a gyakorlat, ha a kereskedő csak a nála vásárolt betétdíjas terméket váltja vissza és ennek igazolása céljából a vásárlást bizonyító nyugta, illetve számla bemutatását kéri.
A betétdíj nem lehet alacsonyabb összeg annál, amelyet az áru vásárlása alkalmával a betétdíjas termékért felszámítottak.
Amennyiben a feltüntetett eladási ár magában foglalja a betétdíj összegét is, csak akkor tekinthető jogszerűnek az árjelzés, ha erre a tényre, illetve a betétdíj mértékére külön felhívják a figyelmet, például a következő módon: „100 Ft (az ár tartalmazza a betétdíj összegét is: 30 Ft)”.
Jó, ha tudjuk...
A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
hogy a kirakatnak egyszerre rendeltetése a vásárlók figyelmének a felkeltése, a vevőcsalogatás, és az üzlet jellegének, választékának a bemutatása. A kirakatban kiállított termékek árait ezért úgy, és olyan méretben kell elhelyezni, hogy azok kívülről, a kirakat üvegén át is olvashatók, érthetők legyenek. Minden kirakati áru árát fel kell tüntetni, ha az üzletben forgalmazzák. Az eladási árra, az egységárra és a betétdíjra vonatkozó előírások a kirakatban elhelyezett árukra is vonatkoznak.
Jó, ha tudjuk...
hogy az üzemanyagtöltő állomásokon a 95-ös és 98-as oktánszámú motorbenzin, valamint a dízelgázolaj egységárait olyan magasságban és méretben is fel kell tüntetni, hogy azok a fogyasztók számára a közlekedési útvonalról jól olvashatók legyenek.
Jó, ha tudjuk...
hogy az akcióban részt vevő termékek esetében az akciós eladási és egységárat kell feltüntetni az eladási árra, illetve az egységárra vonatkozó általános szabályok szerint. Csupán az akció mértékének feltüntetése (például: -50%) nem elegendő.
Előfordulhat, hogy az „akciós ár” fajlagosan magasabb az akcióban részt nem vevő, azonos fajtájú, más kiszerelésű termék áránál. Az akciós egységár feltüntetése különösen az ilyen cikkek vásárlásakor nyújt segítséget.
Az akciós termékeket úgy kell elhelyezni, hogy jól megkülönböztethetők legyenek az akcióban részt nem vevő termékektől.
Jó, ha tudjuk...
hogy akcióra, azaz „különleges ajánlatra” vonatkozó reklámot akkor lehet közzétenni, ha az egyértelműen és közérthetően jelzi, hogy a „különleges ajánlat” mely árura, mely időponttól és mely időpontig érvényes, vagy azt, hogy az ajánlat csak a jelzett időponttól az áru rendelkezésre állásáig érvényes.
Minden olyan reklámban, amelyben az áru eladási árát feltüntetik, megfelelően fel kell tüntetni az egységárat is. Az akciós reklámban elegendő az akciós eladási árhoz tartozó egységárat feltüntetni.
Jó, ha tudjuk...
hogy az egyedi árjelzés nem takarhatja el a fogyasztó számára fontos információkat (címkét).
Egyedi árjelzés a minden egyes terméken elhelyezett ártájékoztató, függetlenül az áru kiszerelésétől és méretétől.
A gyűjtő árjelzés formája lehet gyűjtőárlista, illetve polccímke. A gyűjtő árjelzésen a termék neve (esetleg valamely jellemzője, pl. kiszerelése), és a hozzá rendelt fogyasztói ár szerepel. Ebben az esetben az egyes termékek nem kapnak egyedi árazást.
Alkalmazása csak akkor megfelelő, ha az áru és a hozzárendelt fogyasztói ár egyértelműen beazonosítható.
Az elektronikus (vonalkódos) árleolvasó készülék alkalmazása nem mentesíti a forgalmazót az egyedi, vagy gyűjtőár útján történő tájékoztatás kötelezettsége alól.
forrás: nfh.hu