A kommunikáció elsajátítása
Wiebke Schwartze, a lipcsei fejlesztőpedagógiai központ munkatársa így magyarázza az állatok terápiás hatását: „a kutya a gyermek kifejezésmódjának közvetítő eszköze lesz. A verbális kompetenciáknak itt csak másodlagos szerep jut.” A terápiás kutyák alkalmazása azért célravezető, mert az autizmus korai szakaszát a gyermek külvilágtól való elszigetelődése jellemzi. Hibásan beszél, félelemmel ragaszkodik bizonyos magatartási formákhoz, a beszédet inkább csak öncélúan, mechanikusan alkalmazza, és nem kíván általa kommunikálni.
A kutya bevált médium
„Azért mondhatjuk azt, hogy a kutya nyitottá tesz, mert a „tégy velem valamit” szituáció aktivitásra kényszeríti az embert.” – magyarázza Jens Berndt kutyakiképző. „Egyes kutyák képesek arra, hogy bárkihez csatlakozzanak, minden parancsát teljesítsék az adott személynek. Ezáltal azt az érzést fogják kelteni benne, hogy ő irányítja az állatot és általa képes elérni valamit”.
Egy másik terápiás lehetőségként említi a szakember a közösségi sportolást, a taktilis élmények (érintés, tapintás, simogatás) jótékony hatását.
A szakember arra is figyelmeztet, hogy előre nem lehet megjósolni, milyen hatással lesz egy kutya az emberre. Ez a személy és az állat tulajdonságainak, valamint a kettőjük kölcsönhatásának függvénye. Azt ne várjuk, hogy pl. egy korai autizmusban szenvedő kisfiú, azonnal elkezd majd beszélni, hiszen ennél a betegségnél a terápiás sikerek csak bizonyos idő elteltével jelentkeznek. A legtöbb esetben egyáltalán a kommunikáció képességének kialakítása a cél.
Ne bízzunk a szerencsében!
A terápiában kizárólag iskolázott kutyák vehetnek részt: „a kutyának mentálisan erősnek, terhelhetőnek, testileg állóképesnek kell lennie, különösen akkor, ha a páciens agresszívvé válik. Kiváló genetikai adottságú, alaposan felkészített állatokra van szükség”, tájékoztat Jens Berndt. Csak kiképzett kutyák mellett van biztonságban a páciens. Oktatásban nem részesült kutyával nem tanácsos próbálkozni, mert akkor csak a szerencsében reménykedhetünk.
Wiebke Schwartze fejlesztő pedagógus mindenek előtt az ember-állat kontaktus szabadságának jelentőségét emeli ki. A kutya szociális lény, keresi a kapcsolatot az emberekkel. Ezt az autizmus ténye jelentősen megnehezíti, azonban ha az állat kellően türelmes, együtt érző és óvatos, el tudja érni a szemkontaktust, és képes magára irányítani az ember figyelmét anélkül, hogy ő kényszert érezne: „a legvisszahúzódóbb autistát is képes előbb vagy utóbb megnyitni a kutya, hiszen mindannyiukban él az állatok iránti érdeklődés, különösen, ha ez egy élő, szociális lény.”
Autizmus-hírek a tudomány világából
A testvérek közötti kis korkülönbség növelheti az autizmus kockázatát
Fotó: Angie525A: Wendy
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)