A Magyar Urológusok Társaságának égisze alatt útjára indított Prosztata kampány a tájékoztatásban keletkezett űrt kívánja betölteni és felhívni a figyelmet arra, hogy minden férfi 50 év felett keresse fel urológusát, nézesse meg, hogy nincs-e rosszindulatú elváltozás a prosztatájában.
A teremtés koronái úgy vélik, nagyobb fizikai erejük miatt nem kell túl sok figyelmet fordítaniuk az egészségükre, ami többnyire lehetetlenné teszi a betegség korai felismerését. Ugyanakkor a legtöbb férfi fél orvoshoz fordulni. Gyakran a büszkeség tartja távol őket a rendelőtől, még maguknak sem szívesen vallják be, ha baj van. Sokszor otthon magukba roskadva, esetleg kétségbeesetten őrlődnek a problémán.
„Urológiára? Nem!” – mondja határozottan a férfiak többsége. Pedig segítség csak a büszkeséget legyőzve érkezhet. A struccpolitika, az orvosi vizsgálat „tologatása” a komolyabb betegség kialakulásának legfőbb táptalaja. Ha a beteg nem fordul időben szakemberhez, az egyre jobban előrehaladó prosztata megnagyobbodás, vagy prosztatarák akár már visszafordíthatatlan következményekkel is járhatnak.
Prof. Dr. Pajor László a Magyar Urológusok Társaságának elnöke a sajtótájékoztatón beszélt a prosztata kampány fontosságáról, elmondta többek között, hogy a kampány során a médiával karöltve kell felhívni a veszélyeztetett korosztály, azaz az ötven év feletti férfiak figyelmét arra, hogy éljenek a szűrővizsgálat lehetőségével. Ugyanakkor a kampány lényegének azt tartja, hogy ki kell nyújtani a kezünket a társadalom felé. Az elmúlt években új módszerek, új gyógyszerek segítségével kezelik a betegeket.
Magyarországon a statisztikai adatok szerint évente a prosztata megnagyobbodás tüneteivel mintegy 400 ezer férfi szorul kezelésre. A probléma nagyságát jelzi, hogy a 30-40 éves férfiak 10-25 százalékát, az 50 év feletti férfiak 50 százalékát, a 70 év felettiek 75 százalékát, a 80 év felettiek 90 százalékát érinti maga az elváltozás.
A professzor úr hozzá tette, hogy az USA-ban a prosztata kampány hatására 4%-al csökkent azok száma, akik prosztata daganatban halnak meg. A 10 milliós Belgiumban pedig évente 10-szer annyi prosztata műtétet hajtanak végre, mint Magyarországon.
Minden harmadik férfinél jelentkezik kisebb-nagyobb vizeletürítési, illetve vizelettartási probléma 50 éves kor felett. A kellemetlen tünetek leggyakoribb oka a prosztata jóindulatú megnagyobbodása. A jelentkező tünetek – a vizelési nehézségek megnehezítik az apák, nagyapák napjait, s így az egész család hangulatát. Ezért is fontos, hogy hatékony, megbízható terápiával enyhüljenek a tünetek, s a férfiak újra jó közérzettel, aktívan részt vehessenek a mindennapok eseményeiben, élvezhessék az élet nyújtotta örömöket.
Ugyanakkor a prosztatarák, a tüdőrák után a második leggyakrabban előforduló rosszindulatú daganat. A betegek száma az egész világon – így hazánkban is évről évre nő. Világviszonylatban a felmérések szerint 3 percenként egy ember esik a prosztatarák áldozatául. Hazánkban évente 3500-4000 új beteget regisztrálnak. A szűrés mintegy húsz százalékkal csökkentheti a halálesetek számát.
A prosztatarák előfordulási gyakorisága a korral nő, és a 75. életév felett éri el a csúcsot.
Elmondható azonban, hogy a „megszelídíthető” daganatok közé tartozik: ma már az előrehaladott stádiumban is van lehetőség olyan korszerű kezelésre, amelynek segítségével a daganat további növekedése, terjedése lassítható és a beteg életminősége kedvezően befolyásolható.
A prosztatarák lefolyása igen hosszú, sőt hosszú ideig nem okoz tünetet, panaszt és a beteg életminősége sokáig nem romlik. Ugyanakkor előrehaladott stádiumban már okozhat vérvizelést, fájdalmas vizeletürítést, és minden olyan tünetet, amit az igen gyakori, de szerencsére jóindulatú prosztata megnagyobbodás is okoz. Az áttétes stádiumban már csontfájdalmak uralják a képet.
A kampány értelemszerűen a férfiakat szólítja meg, de igyekszik a nőket is rábírni arra, hogy álljanak a párjuk mellé és bátorítsák őt a vizsgálatok elvégzésére.
A kampány elsődleges célja, hogy ösztönözzék a férfiakat, hogy 50 év felett évente egy alkalommal keresse fel urológusát, felhívva a figyelmet a rendszeres szűrővizsgálat fontosságára. Ugyanakkor a Társaság szeretné megismertetni a lakosságot a prosztata megnagyobbodás és a prosztatarák előjeleivel, tüneteivel és a kezelés lehetőségeivel, bízva abban, hogy megfelelő felvilágosítással egyre többen lesznek azok a férfiak, akiknek sikerülhet legyőzni a szervezetükben-időben felismert daganatos megbetegedést.
A prosztatavizsgálattól egyik férfinak sem kell tartania. Az ilyenkor szokásos fizikális vizsgálat valamint az úgynevezett PSA vizsgálat adhat esélyt a hosszú életre. A PSA-nak köszönhető hogy a prosztatarák átlagosan 5 évvel korábban felismerhető nem beszélve arról, hogy a diagnózis idején a daganat még többnyire gyógyítható stádiumban van. A kampány fel kívánja hívni a figyelmet arra, hogy az 50 év feletti férfiaknak – tünetmentesség esetén is – minden évben ajánlatos felkeresni az urológusukat.
A Prosztata kampányt teljes mellszélességgel támogatja Szacsvay László is, aki – arcát adva a társadalmi célú kezdeményezéshez – igyekszik példát mutatni férfitársainak. A színművésznél néhány évvel ezelőtt (5 éve) diagnosztizáltak prosztatarákot, azonban hála a korai felismerésnek hamar felépült a betegségből. Ahogy Szacsvay példája is mutatja, a gyors kivizsgálás valóban életet menthet. A kampány során a színművész először áll a nyilvánosság elé és vall egykori betegségéről, így hívva fel a férfiak figyelmét a prosztata vizsgálat jelentőségére.
A művész úr elmondása szerint családja ösztönzésére ment el szűrővizsgálatra, valamint szeretné a nők figyelmét is felhívni arra, hogy ha kell fogják meg párjuk kezét, és vigyék el urológushoz. Véleménye szerint ezzel számtalan életet lehet megmenteni. Ő ennek köszönheti az életét.
A kampány nemcsak a televízióban, hanem a rádióban az írott és az online médiában is kellő hangsúlyt kap, amelyet a kültéri média – óriás és citylightplakát - egészít ki. Ugyanakkor az orvosi rendelőkben a prosztatarákról készült betegtájékoztatóból informálódhat a lakosság. Ezt segíti a www.prosztatakampány.hu weboldal is.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)