SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Tévhitek a korai nyelvoktatásról 2. rész

Fürész-Mayernik Melinda [cikkei] - 2016-01-26
Se szeri, se száma a sok tévhitnek és legendának, amik a korai nyelvoktatás körül keringenek, és még mindig sokan hisznek ezeknek, ha a gyermekük nyelvi neveléséről van szó. Hogy elkerüljük a félreértéseket, és felesleges aggodalmat keltsünk a szülőkben, fontos, hogy tisztán lássuk a korai nyelvoktatás kérdését.
Tévhitek a korai nyelvoktatásról 2. rész

A hiedelmek egy része az előző cikkben megtalálható: 
Tévhitek a korai nyelvoktatásról 1. rész

A korai nyelvoktatást övező tévhitekről szóló cikksorozat folytatásában pedig szó esik a diszlexiáról, tanulási zavarokról, az anyanyelv és az idegen nyelv keverésének jelenségéről és ezeknek a korai nyelvi neveléshez kötődő kapcsolatáról.


Tanuljon meg először az anyanyelvén

Mivel ez a leggyakoribb tévhit, ennek egy egész bejegyzést szenteltem ebben az írásomban: 
A gyerek tanuljon meg először az anyanyelvén, aztán az idegen nyelveken? - Tévhitek a korai nyelvtanulásról

„Az egyik nyelvből megtanult szavak nem szorítják ki a másik nyelv szavait. Sőt, aki megtanul egy második nyelvet, szebben, helyesebben beszéli anyanyelvét, hiszen általános nyelvi és gondolkodási készségei fejlettebbek, mint azoké, akik csupán egy nyelvet ismernek.” –írja Dr. Kovács Judit kétnyelvűségi szakértő.

Az egészséges ember agyában végtelen hely áll rendelkezésre a nyelvek számára, így a kisgyermekek könnyedén képesek akár egyszerre több nyelvet is elsajátítani.


Össze fogja keverni a nyelveket

Amikor egy gyermek egyszerre több nyelvvel is találkozik, teljesen természetes, hogy a két nyelv szókincse nem egyformán fejlődik. Lesznek olyan szavak, amelyeket könnyebben megjegyez az egyik nyelven, így szívesebben és gyorsabban hívja elő azokat bizonyos szituációkban. Ilyenkor a hiányosságot az egyik nyelvben a másikból pótolja. Mivel ez a jelenség a kétnyelvű nevelés velejárója, nem kell különösebben aggódni rajta, idővel elmúlik. Ez a keverés a legjobb bizonyíték arra vonatkozóan, hogy a kisgyerek nem tesz különbséget a nyelvek között, hanem mindkettőt ösztönösen használja.


Ráér az iskolában nyelvet tanulni

A korai kezdés ellen a legtöbben úgy érvelnek, hogy azok a gyerekek, akik iskolában kezdenek nyelvet tanulni, bőven behozzák azokat a társaikat, akik már korábban kapcsolatba kerültek a nyelvvel. Nos, ennek a feltételezésnek lehet alapja, de gondoljunk csak arra, hogy mennyivel máshogyan tanul a gyermek az iskolában, mint aki már korábban barátságba került a nyelvvel. Az iskolás gyereknek már nincs ideje annyit játszani, mondókázni és a nyelvhez kötőtő élményei sem lesznek olyan mélyek. Összefüggéseket és szabályokat keres az egyszerű kommunikáció helyett.

Erről bővebben a cikkemben írtam:
Ráérünk arra még... - Avagy elegendő az iskolában elkezdeni a nyelvtanulást?


Diszlexiás lesz, tanulási zavarokat okoz

Nincs bizonyíték arra vonatkozóan, hogy a diszlexia és a tanulási zavarok összefüggésben állnának. Amelyik gyereknél előjön a diszlexia gyanúja, illetve tanulási problémái adódnak, valószínűleg a korai nyelvoktatás nélkül is előjött volna. Könnyű ilyenkor bűnbakként a korai nyelvi fejlesztést okolni.

A diszlexiás gyermekek fejlesztése visszanyúlik a kisgyermekkorban, hiszen a beszédfejlődés szoros összefüggésben áll a kicsi mozgásfejlődésével. A játékos nyelvi fejlesztés során (ha valóban megfelelő módszerekkel történik), akkor pontosan a gyermek mozgásigényét veszik alapul: énekelnek, mondókáznak, sétálnak, mozognak az idegen nyelven.

Természetesen vannak olyan esetek, amikor a korai nyelvi nevelés valamilyen oknál fogva nem javasolt, ilyenkor gyógypedagógussal, logopédussal való konzultáció után érdemes átgondolni és későbbre halasztani a gyermek nyelvi fejlesztését. Amennyiben később előkerül bármilyen tanulási zavar gyanúja a nyelvtanár és a gyógypedagógus közös tervet is tud készíteni a fejlesztéshez, így nem kell lemondani a nyelvtanulásról, sem felmentést kérni a gyermeknek, csak másfajta módszerekkel kell felé közelíteni.
 

Ha logopédiai eset rosszabb, ha idegen nyelvet is tanul

Néha előfordul, hogy bizonyos hangok nehéznek bizonyulnak a gyermek számára, még akkor is, ha már megérti azokat a szavakat, amelyekben az adott hang előfordul. Ez persze nem jelenti azt, hogy később a gyermek nem fogja tudni helyesen kiejteni azt a hangot, csupán segítségre van szüksége hozzá. Ebben az esetben a szülőnek és a logopédusnak, illetve nyelvtanárnak a feladata, hogy együttműködjön és a tanulási zavarokhoz hasonló módon egyéni fejlesztési tervet dolgozzon ki a gyermek számára, amelyben kiemelt szerepet kap, hogy a gyermek frusztrációi és gátlásai oldásra kerüljenek, megfelelő motivációt kapjon mind az anyanyelv, mind az idegen nyelv elsajátításához.

Ha szeretnél többet megtudni a korai nyelvoktatással kapcsolatban, olvasd el a cikk 1. részét is:
Tévhitek a korai nyelvoktatásról 1. rész

Felhasznált irodalom: Dr. Kovács Judit: Az óvodáskori nyelvtanulás, mint jelenség
Fotó: www.flickr.com

Fürész-Mayernik Melinda


Fürész-Mayernik Melinda
Baba- és gyermek angol oktató, tanácsadó

Elérhetőségeim:
Telefon: 06-30/402-80-92
E-mail: info@angolkalauz.hu
Honlapok: http://www.angolkalauz.hu
Facebook: www.facebook.com/angolkalauz

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Kisebb fájdalom, gyorsabb felépülés - Ilyen az egynapos sebészet

Kisebb fájdalom, gyorsabb felépülés - Ilyen az egynapos sebészet

Napjainkban számos sebészeti beavatkozás egynapos sebészeti ellátás keretén belül is elvégezhető. Ehhez hozzájárult a technikai fejlődés, a minimal invazív technika térhódítása. A korszerű eljárás számos előnnyel bír a nyitott műtéttípushoz képest.
A cukorbetegség egyik gyakori szövődménye, amiről csak kevesen tudnak - A diabétesz és a húgyúti fertőzések összefüggései

A cukorbetegség egyik gyakori szövődménye, amiről csak kevesen tudnak - A diabétesz és a húgyúti fertőzések összefüggései

- A húgyúti fertőzés a leggyakoribb bakteriális fertőzések közé tartozik, amely évente 150 millió embert érint világszerte.1 - A nők 50-60 százaléka élete során legalább egyszer találkozik a betegséggel.2 - A húgyúti fertőzés egyben a cukorbetegség egyik leggyakoribb hosszú távú szövődménye, amely súlyosabb lefolyású és rosszabb kimenetelű a 2-es típusú diabéteszben szenvedő betegek esetében.3 - A 2-es típusú cukorbetegséggel diagnosztizált emberek 9,4 százalékának volt már húgyúti fertőzése, míg a cukorbetegségben nem szenvedők esetében az előfordulási arány csak 5,7 százalék.4
Új típusú dohány- és nikotintartalmú termékek: kevésbé káros alternatíva?

Új típusú dohány- és nikotintartalmú termékek: kevésbé káros alternatíva?

Miközben az utóbbi körülbelül két évtizedben világszerte érzékelhető volt a cigarettázás visszaszorulása (2007-ben 23% volt a dohányzók aránya, míg 2021-re 17%-ra csökkent), az új típusú, füstmentesként aposztrofált hevített dohánytermékek és elektronikus cigaretták forgalma növekszik. Az elmúlt években sok dohányos szokott át ezekre a termékekre és egyre nagyobb számban az addig nem dohányzó fiatalok is beleesnek általuk a nikotinfüggőség csapdájába. Hogyan működnek ezek az új termékek, és mit tudunk jelenleg az egészségügyi hatásaikról? Tekinthetők-e kevésbé káros alternatívának, illetve a leszokás eszközének? Dr. Cselkó Zsuzsát, az Országos Korányi Pulmonológiai Intézet Országos Dohányzás Leszokást Támogató Módszertani Központjának vezetőjét kérdeztük minderről.
Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

A szaglás és a szervezet védekező rendszerének depresszióval való kapcsolatát mutatták ki a Semmelweis Egyetem kutatói, eredményeiket nemrég a Translational Psychiatry nevű szaklapban publikálták. Évente több mint 700 ezer depressziós követ el öngyilkosságot világszerte, ezért egyre fontosabbá válik a betegség okainak feltárása. A brit UK Biobank adatait felhasználva most több mint 300 ezer, depressziós és egészséges férfi és nő profilját elemezve arra keresték a választ, mely csoportoknál lehet magasabb a depresszió kialakulásának kockázata, és ez mely génvariánsokkal hozható összefüggésbe.
A szerkesztő ajánlja