SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

A korai nyelvtanulás tényleg korai? Mikor kezdjük?

Fürész-Mayernik Melinda [cikkei] - 2015-01-21
A leggyakoribb kérdés, amit a szülőktől kapok, hogy mikor érdemes elkezdeni a gyermeküket egy második nyelvvel is megismertetni. Sokan vannak - köztük én is - akik úgy gondolják, hogy a korai kezdés megalapozza a későbbi hozzáállást a nyelvekhez, így a gyermek iskolás korában szívesebben fog majd nyelveket tanulni.
A korai nyelvtanulás tényleg korai? Mikor kezdjük?

Szerencsére ma már kutatási eredmények bizonyítják, hogy a gyermekkorban hallott nyelvek később visszahozhatók, így iskolában könnyebben emlékszik rá, vagyis könnyebben is tanulja a gyermek. Viszont az „ellentáborban” is többen vannak, köztük pszichológusok, logopédusok és nyelvtanárok is, akik azt hangoztatják, hogy a korai nyelvtanulás feleslegesen leterheli a gyermeket és inkább játsszon, majd az iskolában megtanulja a nyelvet.

Kinek van igaza?

Először is érdemes tisztázni a korai kezdés fogalmát. Az általános iskolában történő nyelvtanulással a többség egyetért, az ez előtti időszakra vonatkozik a korai kezdés.

Vannak olyan szülők, akik ferde szemmel néznek egy másik szülőre, ha a gyermekét óvodai nyelvi foglalkozásokra járatja, esetleg már babakorban elkezdi a nyelvet megismertetni vele.  Ez nem jelent „túl” korai kezdést, semmilyen megterheléssel nem jár a gyermek számára, ha a megfelelő szakember a megfelelő módszerekkel ad ehhez útmutatást.

Fontos megkülönböztetni a fogalmakat. A szakemberek külön terminussal jelölik a 10 év alatti és 10 év feletti tanulók idegen nyelvi fejlesztését. Az előbbit nyelvelsajátításnak, az utóbbit tudatos nyelvtanulásnak nevezik. A korai nyelvtanulás, mint olyan, nem oktatás, tanítás vagy szó szerinti értelemben vett tanulást jelent, hanem nyelvelsajátítást. Én éppen ezért nem szeretem használni a tanulás/tanítás szavakat, mert ezek görcsösséget, kötelező iskolaszagú órákat takarnak a többség számára.

A nyelvtanulás sokszor verejtékes munka, szómagolás, szabályok bevésése, ami sokszor nem jár sikerélménnyel. Ezzel szemben a nyelvelsajátítás nem tudatos folyamat, hanem az anyanyelv elsajátításához hasonló, ahol a tanuló „érzi a nyelvet”, szivacsként magába szívja a szavakat, szabályokat és így észrevétlenül rögzül, egyszerűen „csak” használja a nyelvet.  A kisgyermek az anyanyelvét ösztönösen sajátítja el (tanulja meg) a szüleitől, így egy második nyelv „megtanulása” is ugyanilyen folyamat számára.   A gyerekek élményt nyújtó tevékenységek közben szereznek tapasztalatot, így alkalmuk van megismerni egy idegen nyelvet és ebből a saját tempójukban annyit elsajátítani, amennyit tudnak. Nem lehet többet a „fejükbe tölteni”, mint amennyire kapacitásuk van, ezért nem terheli őket túl, számukra ez is játék, nem veszi el a gyermekkorukat, sőt. Nekik teljesen természetes, hogy egy dolognak több neve van, ezért nem fog fennakadni, ha angolul is beszélsz hozzá.  Természetesen az iskolában is meg tudja tanulni a nyelvet, de mint említettem, ez már nem az ösztönös nyelvelsajátítás, hanem valóban tudatos tanulás lesz számára. Már az óvodás gyerekek is fordítgatnak, és kérdezik, hogy ez mi magyarul? A kisebb gyerekeknél természetesen rögzül a nyelv, neki nem furcsa, hogy máshogy hívod az adott tárgyat. Az iskolában akaratlanul is szabályokat fog keresni, és sajnos sok esetben szabályokat is fog kapni válaszul, ahelyett, hogy arra figyelne, hogy az üzenete célba érjen az idegen nyelven.

Magyar anyanyelvű apa és anya mellett felnövő gyermeket is be lehet vezetni egy második nyelvbe, így később a nyelvekhez való hozzáállása is pozitív lesz, nyitott lesz a nyelvekre!

A nyelvelsajátítással kapcsolatban a lényeg a hogyanon van!

  • Nagyon fontos, hogy ahhoz, hogy a gyermekkori nyelvelsajátítás valóban élményteli legyen a gyermek számára, stresszmentes, szeretetteljes környezet vegye körül a gyermeket!
  • Megfelelő szakembertől és megfelelő módszerekkel tanuljuk, hogy hogyan lehet otthon is sikeresen átadni egy nyelvet!
  • Játékosan, ösztönösen, ahogyan az anyanyelvét is elsajátítja!
  • Ujj-játékok, csiklandozók, lovagoltatók, hintáztatók és simogatók segítik az intim kapcsolatot a szülő és a gyermek között!
  • Mondókákkal és dalokkal, amelyeket mozgással kísérve könnyebben rögzül a nyelv!
  • Kreatív tevékenységek közben szintén rögzül a nyelv: rajzolás, gyurmázás, festés!
  • A gyermek legfőképpen tevékenység közben tanul, ezért cselekvésbe ágyazott játékokat játsszunk! Beszélhetünk idegen nyelven étkezés, fürdés, pelenkázás közben, vagy az utcán, játszótéren, bevásárlásnál.
  • Használjunk gesztusokat, fontos a testbeszéd, a mimika! Játsszunk a hangunkkal!
  • Használjunk vizuális segédeszközöket: pl. báb, plüss, játék, kártya!
  • Hallgassunk idegen nyelvű dalokat, nézzünk idegen nyelvű meséket! Ezek segítik a kiejtés rögzülését is, ha a szülőé esetleg nem tökéletes!
  • Legfontosabb szempont a játékosság és hogy ne akarjuk görcsösen tanítani!

Vidám perceket kívánok Nektek egy második nyelven is!

Fürész-Mayernik Melinda


Fürész-Mayernik Melinda
Baba- és gyermek angol oktató, tanácsadó

Elérhetőségeim:
Telefon: 06-30/402-80-92
E-mail: info@angolkalauz.hu
Honlapok: http://www.angolkalauz.hu
Facebook: www.facebook.com/angolkalauz

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Kisebb fájdalom, gyorsabb felépülés - Ilyen az egynapos sebészet

Kisebb fájdalom, gyorsabb felépülés - Ilyen az egynapos sebészet

Napjainkban számos sebészeti beavatkozás egynapos sebészeti ellátás keretén belül is elvégezhető. Ehhez hozzájárult a technikai fejlődés, a minimal invazív technika térhódítása. A korszerű eljárás számos előnnyel bír a nyitott műtéttípushoz képest.
A cukorbetegség egyik gyakori szövődménye, amiről csak kevesen tudnak - A diabétesz és a húgyúti fertőzések összefüggései

A cukorbetegség egyik gyakori szövődménye, amiről csak kevesen tudnak - A diabétesz és a húgyúti fertőzések összefüggései

- A húgyúti fertőzés a leggyakoribb bakteriális fertőzések közé tartozik, amely évente 150 millió embert érint világszerte.1 - A nők 50-60 százaléka élete során legalább egyszer találkozik a betegséggel.2 - A húgyúti fertőzés egyben a cukorbetegség egyik leggyakoribb hosszú távú szövődménye, amely súlyosabb lefolyású és rosszabb kimenetelű a 2-es típusú diabéteszben szenvedő betegek esetében.3 - A 2-es típusú cukorbetegséggel diagnosztizált emberek 9,4 százalékának volt már húgyúti fertőzése, míg a cukorbetegségben nem szenvedők esetében az előfordulási arány csak 5,7 százalék.4
Új típusú dohány- és nikotintartalmú termékek: kevésbé káros alternatíva?

Új típusú dohány- és nikotintartalmú termékek: kevésbé káros alternatíva?

Miközben az utóbbi körülbelül két évtizedben világszerte érzékelhető volt a cigarettázás visszaszorulása (2007-ben 23% volt a dohányzók aránya, míg 2021-re 17%-ra csökkent), az új típusú, füstmentesként aposztrofált hevített dohánytermékek és elektronikus cigaretták forgalma növekszik. Az elmúlt években sok dohányos szokott át ezekre a termékekre és egyre nagyobb számban az addig nem dohányzó fiatalok is beleesnek általuk a nikotinfüggőség csapdájába. Hogyan működnek ezek az új termékek, és mit tudunk jelenleg az egészségügyi hatásaikról? Tekinthetők-e kevésbé káros alternatívának, illetve a leszokás eszközének? Dr. Cselkó Zsuzsát, az Országos Korányi Pulmonológiai Intézet Országos Dohányzás Leszokást Támogató Módszertani Központjának vezetőjét kérdeztük minderről.
Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

A szaglás és a szervezet védekező rendszerének depresszióval való kapcsolatát mutatták ki a Semmelweis Egyetem kutatói, eredményeiket nemrég a Translational Psychiatry nevű szaklapban publikálták. Évente több mint 700 ezer depressziós követ el öngyilkosságot világszerte, ezért egyre fontosabbá válik a betegség okainak feltárása. A brit UK Biobank adatait felhasználva most több mint 300 ezer, depressziós és egészséges férfi és nő profilját elemezve arra keresték a választ, mely csoportoknál lehet magasabb a depresszió kialakulásának kockázata, és ez mely génvariánsokkal hozható összefüggésbe.
A szerkesztő ajánlja