SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Dolgozatírás stressz nélkül

Családinet [cikkei] - 2011-05-20
Iskolás gyerekeink elérkeztek a finisbe, az utolsó hajrában dőlnek el az év végi jegyek. Mi szülők gyakran jobban félünk ezektől, mint gyerekeink, azonban ne feledkezzünk meg a kissé szorongó, vagy éppen nagyon lelkiismeretes csemetékről sem, akik izzadó tenyérrel fogják meg a tollat.
Dolgozatírás stressz nélkül

Ne gondoljuk, hogy bármelyik pedagógus a dolgozatokkal "gyötörné" a nebulókat, hisz a röpdolgozatok, tesztek, felmérők az oktatás szükséges elemei. Az alsó tagozatosok fokozatosan szoknak hozzá a számonkérésekhez, és gyakran előfordul, hogy megfeledkeznek egy-egy dolgozat, felelés időpontjáról. Az én lányom is cincálja az idegeimet, amikor egy-két nappal a dolgozatírás előtt szerzek tudomást az egészről, ami főleg akkor kínos, amikor két jegy között áll.

Azért még nincs veszve minden, néhány hasznos ötlettel ebből a helyzetből is kihozhatjuk a legjobbat! Normális esetben 4-7 nap áll a gyermek rendelkezésére, de itt most rohamtempóban kell megoldani a felkészülést.

Nagyon fontos, hogy amikor leülsz a gyerekkel átvenni az anyagot, ne essetek pánikba, mert akkor blokkol az agya, semmi sem marad meg a tanultakból. Tisztázzátok, hogy ilyen rövid idő alatt csak a legszükségesebb tartalmakat lehet megtanulni. Ez az érzés felszabadítja a gyermeket a drukk alól, és meg fog nyílni, könnyebben fogja befogadni az új anyagot.

Szedjétek elő a füzeteket, könyveket és nézzétek át együtt, hogy átfogó képet kapjatok az anyagrészről. Közben ki fognak derülni a hiányosságai, gyenge pontjai. Kérdezd ki türelmesen a gyereket. Akár lefekvés előtt és reggelinél a dolgozat napján is beszéljétek át röviden, mit kell tudni.

Az ötlépéses Last-Minute stratégia

  1. Az anyagrész vagy olvasmány témáját lehetőleg minél pontosabban fogalmazza meg a gyermek. Mondja el saját szavaival, miről fog szólni.
  2. Címszavakban írja le egy lapra, mit tud a témáról. Találjon ki hozzá írásban kérdéseket is.
  3. Amit még nem tud, azt fogalmazza meg fontosságtól függően kérdésekkel 2-4 mondatos egységekben. Próbáljatok olyan kérdéseket írni, amelyek a dolgozatban is előfordulhatnak.
  4. Lépésről-lépésre dolgozza ki a gyermek a feladatokat. Ezután mondja el néhány mondatban az olvasott tartalmak lényegét. Irodalmi alkotásnál pl., miről szól a mű.
  5. Ha az anyag fejezetekre tagolódik, egy-egy kis rajzban is összefoglalhatja azok tartalmát, így könnyebben meg fogja jegyezni azt.
    Az egész anyaghoz fogalmazz kérdéseket, amelyek alapján a gyermeked el tudja mondani a lényeges tartalmakat. Eközben ki fog derülni, mi az, amit még el kell mélyíteni. Ilyeneket, mint pl.: Mi történik az egyes fejezetekben? Hogyan alakul a történet?

Szorongásoldás az 5 ujj segítségével

Mostmár megtanultátok, amit lehetett, de hogyan küzdjétek le a dolgozatot megelőző szorongást?

A módszernek kettős előnye van:

Segítségével elkerülhető a pánik, és a gyermek feszültségmentesen fogja előhívni memóriájából az anyagot.

Az 5 ujjhoz 5 állítás kapcsolódik. Ha ezeket megtanulja a kisdiák, és netán leblokkolna dolgozatírás közben, csak ránéz a kezére, és minden megy tovább.

Ezt az öt bátorító mondatot egyszerűen meg kell tanulni, és rögtön megnyugszik munka közben.

  1. Bármi is következik, nem hagyom, hogy megzavarjanak. 
  2. Felkészültem, amennyire csak tudtam, sok kérdést meg tudok válaszolni.
  3. Minden feladatot kétszer gondosan elolvasok, átgondolom, mire kíváncsi a kérdező.
  4. Rövid szünetet tartok az egyes feladatok között, néhány mély lélegzetet veszek, ettől ellazulok.
  5. Minden kérdést legjobb tudásom szerint megválaszolok, az is rendjén van, ha esetleg nem tudok mindent.

Esetleg beszéljetek össze olyan szülőkkel, akiknek a gyermeke ugyanabban a témában írt dolgozatot, vagy próbáljatok beszerezni feladatokat. Ezeket lehet fénymásolni vagy e-mailben szétküldeni. Az így kapott információkból már látni fogjátok, hogyan zajlik a számonkérés, várhatóan milyen típusú kérdésekre számíthat a gyermek.

Hosszú távon mégis az a legfontosabb feladatunk nekünk szülőknek, hogy gyermekeinket felelősségre neveljük. Az ő feladatuk számon tartani, hogy miből mi a házi, melyik tantárgyból mikor írnak dolgozatot, hiszen ők vannak ott az iskolában, mi csak akkor szerezhetünk tudomást ezekről, ha gyermekünk elmondja nekünk. A dolgozatnál, de egy egyszerű órán is csak magára számíthat, nem tudunk helyette tanulni, beszámolni. Minél előbb megszokja ezt gyermekünk, annál önállóbban és sikeresebben tud majd teljesíteni az iskolában. Az év végi hajrá idején is!

Kép: www.flickr.com

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Kisebb fájdalom, gyorsabb felépülés - Ilyen az egynapos sebészet

Kisebb fájdalom, gyorsabb felépülés - Ilyen az egynapos sebészet

Napjainkban számos sebészeti beavatkozás egynapos sebészeti ellátás keretén belül is elvégezhető. Ehhez hozzájárult a technikai fejlődés, a minimal invazív technika térhódítása. A korszerű eljárás számos előnnyel bír a nyitott műtéttípushoz képest.
A cukorbetegség egyik gyakori szövődménye, amiről csak kevesen tudnak - A diabétesz és a húgyúti fertőzések összefüggései

A cukorbetegség egyik gyakori szövődménye, amiről csak kevesen tudnak - A diabétesz és a húgyúti fertőzések összefüggései

- A húgyúti fertőzés a leggyakoribb bakteriális fertőzések közé tartozik, amely évente 150 millió embert érint világszerte.1 - A nők 50-60 százaléka élete során legalább egyszer találkozik a betegséggel.2 - A húgyúti fertőzés egyben a cukorbetegség egyik leggyakoribb hosszú távú szövődménye, amely súlyosabb lefolyású és rosszabb kimenetelű a 2-es típusú diabéteszben szenvedő betegek esetében.3 - A 2-es típusú cukorbetegséggel diagnosztizált emberek 9,4 százalékának volt már húgyúti fertőzése, míg a cukorbetegségben nem szenvedők esetében az előfordulási arány csak 5,7 százalék.4
Új típusú dohány- és nikotintartalmú termékek: kevésbé káros alternatíva?

Új típusú dohány- és nikotintartalmú termékek: kevésbé káros alternatíva?

Miközben az utóbbi körülbelül két évtizedben világszerte érzékelhető volt a cigarettázás visszaszorulása (2007-ben 23% volt a dohányzók aránya, míg 2021-re 17%-ra csökkent), az új típusú, füstmentesként aposztrofált hevített dohánytermékek és elektronikus cigaretták forgalma növekszik. Az elmúlt években sok dohányos szokott át ezekre a termékekre és egyre nagyobb számban az addig nem dohányzó fiatalok is beleesnek általuk a nikotinfüggőség csapdájába. Hogyan működnek ezek az új termékek, és mit tudunk jelenleg az egészségügyi hatásaikról? Tekinthetők-e kevésbé káros alternatívának, illetve a leszokás eszközének? Dr. Cselkó Zsuzsát, az Országos Korányi Pulmonológiai Intézet Országos Dohányzás Leszokást Támogató Módszertani Központjának vezetőjét kérdeztük minderről.
Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

A szaglás és a szervezet védekező rendszerének depresszióval való kapcsolatát mutatták ki a Semmelweis Egyetem kutatói, eredményeiket nemrég a Translational Psychiatry nevű szaklapban publikálták. Évente több mint 700 ezer depressziós követ el öngyilkosságot világszerte, ezért egyre fontosabbá válik a betegség okainak feltárása. A brit UK Biobank adatait felhasználva most több mint 300 ezer, depressziós és egészséges férfi és nő profilját elemezve arra keresték a választ, mely csoportoknál lehet magasabb a depresszió kialakulásának kockázata, és ez mely génvariánsokkal hozható összefüggésbe.
A szerkesztő ajánlja